Klantgericht (commercieel) communiceren
Je leert concreet hoe klanten succesvol te benaderen en je verkoopresultaten te verbeteren.
Dit event is exclusief voor FME-leden
Werk je bij een FME-lidbedrijf? Maak dan een login aan of log in, dan kun je inschrijven voor dit event.
Communiceren is cruciaal om verbinding te krijgen en te houden met je (nieuwe) klanten en relaties. Ben je er zelf bewust van hoe je communiceert en hoe jouw boodschap kan overkomen bij een klant? Snap je volledig wat de klant wilt en waar hij behoefte aan heeft? Of ben je onbewust toch heel hard aan het ‘verkopen’? De hamvraag daarbij is hoe jouw klant ‘denkt’ en hoe je jouw communicatie hierop aan kunt passen.
Klantgerichte (commerciële) communicatie is exact weten waar de klant behoefte aan heeft – ook in lastige klantsituaties waar ‘Nee’ een mogelijk antwoord is. Het is eerder luisteren en weten wat de klant verwacht, dan alleen maar ‘zenden’. Omdat communicatie ook steeds meer digital en data-driven wordt, mag je het gerust hebben over een dynamische werkwijze. Het communicatie vak verandert en je markt verandert. De training helpt jou met het up-to-date brengen in het contact met prospects en klanten en grip te hebben op je commerciële gespreksstructuren en -technieken.
In één dag leer en ervaar je:
- hoe je echt luistert naar klanten en prospects;
- wat de juiste vragen zijn om de wensen en behoeften van klanten en prospects vast te stellen;
- hoe je omgaat met de reacties van klanten;
- op welke wijze je van klachten kansen maakt;
- hoe je nieuwe communicatiemiddelen effectief inzet;
- wat de belangen zijn van actuele en up-to-date klantdata;
- het gebruiken van een effectieve commerciële gespreksstructuren;
- hoe je jouw eigen communicatiestijl ontwikkelt.
Onderwerpen
Dit zijn de onderwerpen die tijdens de training aan bod komen:
- de werking van communicatie, zowel verbaal als non-verbaal;
- het ontstaan van weerstand en ruis in communicatie en hoe je dit kan voorkomen;
- de afstemming van jouw commerciële communicatie op die van je klant;
- de toepassing van overtuigende luister- , vraag- en afsluittechnieken;
- de juiste commerciële gespreksstructuur;
- de totstandkoming van resultaatgerichte commerciële communicatie.