arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

COVID-19 | Hoe speelt AKOS hier op in met innovatie?

Ledennieuws
3 juni 2020
AKOS

De coronacrisis stelt onze techbedrijven voor grote uitdagingen. Hoe kun je deze het hoofd bieden? Hoe deal je met onzekerheid? Hoe creëer je perspectief en kansen voor je bedrijf? Hoe hou je kennis en je mensen aan boord? En welke rol speelt innovatie daarbij?

We vragen het aan Wouter van Ree, CEO van AKOS.

Wat doet COVID-19 met jullie bedrijf?

AKOS is een advies- en ingenieursbureau, wij richten ons op de optimale inzet van mensen, productie en technologie bij industriële bedrijven. De impact van COVID-19 is hoog, onze kernactiviteiten zijn sterk afhankelijk van het investeringsklimaat en vertrouwen. Er was direct veel minder werk voor onze adviseurs en ingenieurs. Gelukkig zijn we financieel gezond, dus we hebben een goede uitgangspositie. En dankzij het steunpakket van de overheid konden wij al snel vooruit kijken naar de kansen van deze situatie. 

Hoe speelt AKOS hier op in met innovatie?

Vanaf het begin van deze crisis is het onze doelstelling geweest om met zoveel mogelijk medewerkers en klanten goed uit deze situatie te komen. Onze aanpak is daarop afgestemd. Voor onze relaties willen we een partner zijn die met ze meedenkt en waar ze op kunnen bouwen. Juist de bedrijven die het nu moeilijk hebben en noodgedwongen moeten snoeien in hun kosten voor ontwikkeling. Onze medewerkers worden gedreven door inhoudelijk interessant werk. Daarom zijn we intern gestart met ontwikkelteams die inspelen op trends in de markt als digitalisering, nieuwe (sleutel)technologieën, duurzaamheid en energie. De kennis die we in deze teams ontwikkelen koppelen we aan vraagstukken van onze klanten en we zoeken actief andere samenwerkingsverbanden op. Zo werken we aan het vernieuwen van ons eigen portfolio en helpen we tegelijkertijd onze relaties vooruit.

Wouter van Ree
Wouter van Ree, CEO van AKOS B.V.

"Zo werken we aan het vernieuwen van ons eigen portfolio en helpen we tegelijkertijd onze relaties vooruit."

Een mooi voorbeeld is de samenwerking met het bedrijf IDPartners om onze kennis gebundeld aan te bieden aan bedrijven die op zoek zijn naar een onafhankelijke, frisse blik op de innovatie van hun producten en processen. Daarnaast staan wij ervoor open om onze kennis en kunde belangeloos in te zetten op actuele maatschappelijke vraagstukken. 

Welke uitdagingen kom je tegen?

De grootste uitdaging is de beperking van fysieke afspraken, de samenwerking zowel intern als extern verloopt vrijwel volledig digitaal en op afstand van elkaar. Dat werkt verrassend goed maar is in een nieuwe situatie, met een nieuwe aanpak en nieuwe teams wel een uitdaging. We hebben ook gemerkt dat veel bedrijven meer tijd nodig hadden dan wij om te verdedigen en te consolideren, waardoor er überhaupt beperkt ruimte was om na te denken over kansen en ontwikkelingen. Gelukkig zien we de laatste weken steeds meer bedrijven waar het stof is neergedaald en het speelveld duidelijker is geworden waardoor er weer ruimte ontstaat om over deze situatie heen te kijken. 

"We pakken nu de kans om relaties te verstevigen en ontwikkelingen te versnellen."

Hoe kijk je naar de komende tijd?

Met erg veel vertrouwen. De dip zal diep zijn en ook bij ons flink pijn doen maar ik richt mij liever op de zaken die ik wel kan beïnvloeden. We pakken nu de kans om relaties te verstevigen en ontwikkelingen te versnellen. Dan zijn we klaar voor de golf omhoog die er hierna ongetwijfeld gaat komen. Ik verwacht dat de supply chain voor veel van onze klanten drastisch zal veranderen en bovendien groeit het besef dat flexibilisering en automatisering van productieprocessen belangrijk zijn om snel op heftige fluctuaties in de vraag te kunnen reageren. Daar liggen voor veel bedrijven kansen en zeker ook voor AKOS. Ook het samenwerken op afstand is massaal doorgebroken en heeft ook veel positieve kanten, ook voor het milieu en efficiency. Ik verwacht dat dit zeker gedeeltelijk behouden zal worden.

Welke tip heb je voor je collega’s in de tech?

Kijk vooruit naar de ontwikkeling van je markt, product, productie, supply chain en - last but not least - je mensen. Denk in scenario’s en werk intensief samen met bedrijven die je kunnen ondersteunen. Laat mensen zoveel mogelijk meedenken in verbetertrajecten en zie de NOW-steun als een mooie kans om je organisatie sterker uit de crisis te laten komen. 

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten