arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Draka lanceert duurzame Haspel Retour Service

25 november 2020
Draka Retourservice

Elk jaar brengen kabelfabrikanten duizenden nieuwe kabelhaspels in omloop, maar slechts een klein deel daarvan komt retour. Dat kan duurzamer, vindt kabelfabrikant Draka. En daarom start zij samen met de technische groothandel de Haspel Retour Service.

"Ik maak me zorgen over hoe we met ons milieu omgaan", zegt Frank Oberink. "Wij kopen jaarlijks duizenden haspels in, maar daarvan krijgen we slechts een fractie retour. Het merendeel belandt bij het afval." Twee jaar geleden begon de business manager wholesale van Draka samen met de groothandel zijn zoektocht naar een systeem voor hergebruik van kabelhaspels. En nu presenteert hij vol trots de Haspel Retour Service. Een eerste versie van een doordacht systeem waarmee hij uiteindelijk 100 procent van de uitgeleverde haspels retour hoopt te krijgen.

Eenvoudig retourneren

De Haspel Retour Service werkt eenvoudig. Op elke haspel die Draka uitlevert, zit voortaan een sticker (houten haspels) of plaatje (kunststof haspels) met een QR-code. Wie de code met zijn mobieltje scant, komt op de speciale Draka webpagina van de Haspel Retour Service. Kies vervolgens de groothandel waar je de haspel hebt gekocht, vul het invulformulier in en de retourservice is geactiveerd. Binnen 5 werkdagen bericht de groothandel wanneer de haspel wordt opgehaald. 

“Laat je lege haspels niet rondslingeren en gooi ze niet weg. Wij halen ze gratis voor je op.” 

Samen op weg

Duurzaamheid is een collectieve verantwoordelijkheid. Door met de groothandel samen te werken, kan Draka een volgende stap zetten op weg naar circulair bouwen. De Haspel Retour Service helpt de CO2-voetafdruk te verkleinen door grondstoffen te besparen en afval te reduceren. "De grondstoffen voor haspels worden schaarser en zet de levering van nieuwe haspels onder druk. Soms lopen onze levertijden van lege haspels naar de groothandel op tot enkele maanden." Oberink beseft dat de retourservice een kleine stap is voor grote duurzaamheidsambities, "maar liever een kleine stap dan helemaal niets."

Flexibel uitvoeren

In samenspraak met de groothandel heeft Draka geen omslachtig statiegeldsysteem gekozen, maar een makkelijke oplossing, die door alle partijen wordt gedragen. "Alle groothandels steken er graag tijd en geld in, ook om zich duurzaam te profileren." De groothandels bepalen zelf hoe en wanneer zij de haspels ophalen. Waar de ene groothandel het ophalen combineert met de aflevering van een andere bestelling rijdt de andere groothandel speciale inzamelingsrondes. In ieder geval geldt de nieuwe service voor alle haspels met een maximale diameter van 120 cm. Draka haalt zelf de grotere, houten, exemplaren met een kraanauto op.

Iedereen is onmisbaar

Zo onmisbaar als de groothandel zijn ook de installateurs en eindgebruikers om de Haspel Retour Service te doen slagen. "De eerste proefresultaten zijn hoopgevend en ik heb geleerd om altijd positief te blijven. Mijn wens is dat alle kabelfabrikanten dit gaan doen en de hele sector het overneemt. Laten we met elkaar bouwen aan een duurzame toekomst."

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten