Airbus tekent contract voor de ontwikkeling van motorframes voor Ariane 6 lanceerder
Op de internationale Paris Air Show in Le Bourget hebben ArianeGroup en Airbus Defence and Space Netherlands vandaag het contract ondertekend voor de ontwikkeling van twee motorframes voor de Ariane 6, de nieuwe Europese draagraket in opdracht van de European Space Agency. Het contract, met een waarde van 46 miljoen euro, omvat de ontwikkeling, samenbouw, het testprogramma en de kwalificatie van zowel het motorframe voor de onderste brandstoftrap Vulcain (VUAB), als het motorframe voor de bovenste trap Vinci (VITF) van het lanceervoertuig. De overeenkomst omvat ook de levering van de vluchtmodellen voor de eerste Ariane 6 lancering in 2020.
"Onze investering in een eigen, geavanceerde assemblagehal voor deze uitdagende order, voorziet Nederland de komende decennia van een hightech ruimtevaartopdracht," zegt Arnaud de Jong, CEO van Airbus Defence and Space Netherlands. "We zijn trots dat we onze langlopende samenwerking voor het Ariane lanceerprogramma kunnen voortzetten en zien uit naar een succesvolle kwalificatie en inzet van de nieuwe, veelzijdige Ariane 6 lanceerder."
Airbus DS NL is vanaf het vroege begin van het Europese Ariane lanceerprogramma betrokken als leverancier van structuren. De huidige productie en levering van de motorframes voor de Ariane 5 lanceerder houden de komende jaren aan, om daarna geleidelijk af te nemen totdat Ariane 6 volledig operationeel is.
Nieuwe assemblagehal
De VUAB en VITF motorframes, beiden volledig nieuwe ontwikkelingen, moeten voldoen aan de uitdagende technische en commerciële eisen van de Ariane 6 lanceerder. De nieuwe assemblagehal in Oegstgeest, waar Airbus DS NL en technologiepartners samen de Ariane 6-motorframes zullen produceren, brengt in Zuid-Holland een innovatief, ecosysteem van Nederlandse partners in rakettechnologie tot stand. Met de ‘Industrie 4.0’ faciliteit, die momenteel in aanbouw is en uitgerust is met o.a. robots, is Airbus DS NL ingericht voor een verwachte productie tot 24 motorframes (12 VUAB's en 12 VITF's) per jaar. De assemblagehal ligt direct aan het water, wat voor een rechtstreekse verbinding met de Rotterdamse zeehaven zorgt. Dit maakt veilig en snel transport van de grote VUAB-structuur (5,4 m diameter, 5,2 m hoog) mogelijk naar ArianeGroup in Les Mureaux, Frankrijk, waar de definitieve integratie met de Ariane 6-lanceerder plaatsvindt. Het vervoer van het VITF-motorframe naar Bremen zal over de weg gaan. De volgende en laatste stop voor beide motorframes is Kourou in Frans Guyana, waar de lancering van het Ariane 6 lanceringsvoertuig zal plaatsvinden.