“Als men zegt ‘dat kan niet’, dan moet je er beter over nadenken"
Hoewel 20% van ons afval uit verpakkingen bestaat, zijn verpakkingen zeker wel nuttig. Doordat voedsel langer houdbaar blijft, is er sprake van minder voedselverspilling. Loop door de versafdeling van een supermarkt en grote kans dat een product, van aardappels, kant-klaar-maaltijden en -salades tot tapas en gesneden groenten, een weg heeft afgelegd langs een JASA-lijn. Met hun Next Generation machines levert JASA Packaging Solutions uit Alkmaar innovatieve verpakkingen voor allerlei soorten voedingsmiddelen.
Opgegroeid in een familie vol entrepreneurs wist Piet Pannekeet één ding zeker: hij wilde later ook zijn eigen zaak runnen. In 1985 zette hij Pannekeet Machine Techniek (PMT) op. In 2005 veranderde de naam PMT naar JASA, ontstaan uit de namen van de kinderen Jarno en Sandra, omdat dit makkelijker uit te spreken was in het buitenland. Vandaag de dag staat Eduard de Haan aan het roer, nu Piet Pannekeet zelf geniet van zijn welverdiende pensioen. Wij spraken hem over de technologische innovaties van JASA die de wereld beter maken.
“Radicale veranderingen streven we na door absurd hoge eisen te stellen aan het ontwikkelteam."
Processen verbeteren
Sinds Eduard aan boord is gekomen, zit JASA in de lift. Processen werden onder handen genomen en er werd anders naar dingen gekeken. Waar Piet Pannekeet vooral naar de techniek keek, is Eduard veel meer van de processen, marketing en een echte initiator. Lachend geeft hij aan: “Als men zegt ‘dat kan niet’, dan moet je er beter over nadenken.” Ze leerden elkaar kennen bij de UMA. Na de verkoop van zijn aandelen in een vorig bedrijf vroeg Piet Pannekeet hem om eens mee te kijken hoe processen verbeterd konden worden. Hij is niet meer weggegaan.
Bouw de Wow
Eduard vertelt enthousiast over het strategisch inrichten van innovatiekracht. “Radicale veranderingen streven we na door absurd hoge eisen te stellen aan het ontwikkelteam. We noemen dat ook wel Bouw de Wow. Bij de sleevers wilden we baanbrekende voordelen aan onze klanten bieden. Omsteltijden van de ene naar de andere verpakking werden met 90% gereduceerd. De kostprijs moest 35% naar beneden, het aantal onderdelen met 60%, en de assemblagetijd met 70%. En daar trek je de mensen mee uit hun comfortzone.” Om het R&D- team te ondersteunen, werd hulp van buitenaf geregeld. “Het team werd gecoacht door Beacon Partners om hen te helpen en zo machine- en voedselveiligheid te garanderen.”
Meegaan met de tijd
“Steeds meer bedrijven in de AGF-sector willen duurzaam verpakken. Het viel ons op dat trays met appels nog werden verpakt met krimpfolie, wat niet meer past in deze duurzame tijd.” Daarom introduceerde JASA in 2018 de JASA Sleever ook voor appelverpakkingen. De sleeves waarmee het hardfruit wordt verpakt zijn gemaakt van 100% karton en daardoor 100% geschikt voor recycling. Door middel van een label wordt de sleeve aan de schaal bevestigd, waardoor de sleeve goed op zijn plek blijft zitten. Met de kartonnen sleeve blijven de appels en peren goed zichtbaar, maar is er ook veel ruimte voor marketing op de verpakking.
Baanbrekende innovatie
In 2019 kwam JASA met een ware innovatie: de Bag-2-Paper™. Deze papierverpakking wordt gemaakt op de JASA verticale verpakkingsmachines zonder dat er geseald hoeft te worden en heeft dus geen plastic coating aan de binnenzijde van de verpakking. Deze duurzame recyclebare verpakking heeft ondertussen al drie awards binnen gesleept: de NL Packaging Award 2019, de Worldstar Packaging Award 2020 en de WorldStar Sustainability Award 2020. Bij de Bag-2-Paper™ is het principe van folie sealen losgelaten en wordt een labeltechniek toegepast. Dit brengt naast duurzaamheid een ander groot voordeel met zich mee: snelheid. De JASA machines verpakken razendsnel. En doordat er geen hitte gebruikt wordt om de verpakkingen te sealen, zijn de Bag-2-Paper™ machines ook nog eens heel energiezuinig. Deze duurzame verpakking is dan ook een gigantisch succes.
“Laatst sprak ik Piet en gaf hij ons een prachtig compliment door te zeggen dat JASA nu écht het bedrijf is dat hij altijd voor ogen had. Geweldig toch?”
2020: een jaar vol uitdagingen
Het was een bewogen jaar vol uitdagingen, maar JASA kijkt ook terug op 2020 als het jaar van internationalisatie en robotisering. Met een glimlach vertelt Euduard: “Ondanks de moeilijke situatie rondom COVID-19 waren er veel hoogtepunten voor JASA, waaronder de opening van de vestiging in Duitsland, het grote succes van de vestiging in Amerika, de realisatie van klantprojecten met pick- en place robotisering en het automatiseren van processen. Ook hebben we het moment aangegrepen om de gebouwen waar we in zitten te renoveren en verder klaar te maken voor de toekomst.”
Als het gaat om verpakkingsinnovatie loopt Europa voorop, maar de verpakkingsindustrie in Amerika zit in de lift en er wordt gewerkt om daar te innoveren. Daarin zag JASA een kans om de Sleever direct op de markt te brengen in plaats van via de dealers. Hierop vertrok Sandra Pannekeet met haar gezin naar Richmond. “Het is een prestatie van formaat dat de omzetbijdrage van Amerika in twee jaar tijd gegroeid is tot 25% van het totaal van JASA.” Ook blijven de prijzen binnenstromen: in Amerika werd de Produce Business Innovation Award binnengesleept. Verder werd in het laatste kwartaal de herimplementatie van automatisering verder uitgewerkt, waardoor de processen binnen JASA in de komende jaren meer klantgericht en efficiënter moeten verlopen.
Steeds een stap verder
Hoewel de oorsprong van JASA te vinden is in de groente en fruit snijderijen, bedient JASA nu ook andere branches. “Naast aardappelen, groenten en fruit, spelen producten als vlees, vis, kip, tapas, vegetarisch en maaltijdsalades een steeds belangrijkere rol in onze business. Daar hebben we onze website nu op ingericht.” In 2020 is het begin gemaakt voor de nieuwe website en nu wordt dit verder uitgerold tot de website 3.0.
Ook wordt dit jaar een Sleever voor skinpacks gelanceerd. “Daarmee zal de Sleever een nog breder bereik hebben. De multifunctionele modulaire machine is breed inzetbaar op het gebied van vlees, vis, tapas, kersen, peren, tomaten, en nog veel meer.”
Vol trots sluit Eduard af: “Laatst sprak ik Piet en gaf hij ons een prachtig compliment door te zeggen dat JASA nu écht het bedrijf is dat hij altijd voor ogen had. Geweldig toch?”