Continu verbeteren met eigen mensen
Moba is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van machines voor het sorteren, verpakken en verwerken van eieren. Het productieproces efficiënter maken, is er een doorlopend proces. Praktijkgerichte trainingen en begeleiding van FME op het gebied van Lean Management gaven dit proces een nieuwe impuls. Daardoor kan Moba klanten nog sneller en beter bedienen.
"Bij Moba zijn we al langere tijd met een aantal specialisten bezig om via Lean werken het productieproces efficiënter te maken en de bedrijfsprestaties te verbeteren. Daar wilden we medewerkers meer bij betrekken. Zelf álle stappen in het proces verder verbeteren, met onze eigen mensen, dat is ons doel. En we merkten vanaf de werkvloer ook de behoefte aan meer theoretische achtergrond op dit gebied", vertelt Jos Fessl, operations manager bij Moba.
Praktische aanpak
Het bedrijf ging op zoek naar een geschikte opleider en nam daarvoor contact op met verschillende partijen. Fessl: "De werkwijze van FME sprak ons meteen aan. De trainingen zijn praktijkgericht en met de coaches van FME/LeanENT die de workshops verzorgen klikte het direct. Zij komen zelf uit de praktijk en kennen het klappen van de zweep. Dat past bij onze mensen. Die willen niet te lang met hun neus in de boeken zitten, maar lekker aan de slag. De coaches begrepen dat meteen. Zij spreken onze taal."
In groepen zijn medewerkers op de werkvloer opgeleid om het werkproces te verbeteren op verschillende niveaus. Ten eerste hebben medewerkers na de training de kennis en vaardigheden om de eigen werkplek te optimaliseren. Twee lichtingen hebben het traject al doorlopen, een derde lichting is net uit de startblokken. Ook zijn vijftig personeelsleden opgeleid om naast de eigen werkplek ook grotere delen van het productieproces te optimaliseren.
"Dankzij de trainingen van FME zijn onze medewerkers enthousiast aan de slag om continu te verbeteren. Iedereen wil bij het winnende team horen."
In de trainingen komt niet alleen theorie, maar vooral ook de praktijk aan bod door voorbeelden en praktijkopdrachten. Een gouden combinatie, vindt Fessl. "De training begint met een LEGO-simulatie van het bedrijf. Dat maakt het onderwerp visueel én het zorgt ervoor dat men de praktische toepassing van het theorie-onderwijs veel sneller herkent. Nog tijdens de opleiding gaan medewerkers aan de slag met projecten binnen Moba. Het verbeteren start dus vanaf dag één en we zien direct resultaat. Dat werkt heel motiverend."
Besparen en samenwerken
Medewerkers zetten in teams projecten op om processen binnen het bedrijf te versnellen en efficiënter te maken. Daar plukt Moba nu al de vruchten van, legt Fessl uit. "Om het diploma te halen moet er in het project een besparing van tenminste 10.000,- op jaarbasis gerealiseerd worden. We hebben nu zo’n tien projecten afgerond." En klanten merken de veranderingen ook. "Verbeterteams hebben bijvoorbeeld manieren gevonden om onze machines efficiënter te verpakken, zodat we er meer tegelijkertijd kunnen vervoeren. Ook bedachten ze slimme oplossingen waardoor monteurs de machines op locatie vlotter kunnen installeren. Zo kunnen klanten een nieuwe machine sneller in gebruik nemen."
“De begeleiding van FME op het gebied van Lean Management heeft ons laten inzien dat onder iedere steen verbetermogelijkheden liggen. En dat is in de praktijk ook zeker gebleken.”
Vliegwieleffect
Het mooie is dat ieder behaald doel weer leidt tot de ambitie om een volgende slag te maken. Fessl: "We zien een vliegwieleffect. Na het bereiken van een klein doel, gaan we in stapjes steeds een stukje verder." Resultaat van de training is dat er tussen medewerkers meer synergie ontstaat, omdat zij met collega’s van andere divisies samenwerken. "Doordat medewerkers het hele proces beter kennen, hebben ze meer begrip voor de uitdagingen waar collega’s tegenaan lopen. Ze gaan mét elkaar aan de slag. Toen we begonnen merkten we wat weerstand tegen verandering. Dankzij de trainingen van FME zijn onze medewerkers nu enthousiast aan het verbeteren. Iedereen wil bij het winnende team horen."