DAF en duurzaamheid gaan hand in hand
Met de nieuwste serie trucks op de achtergrond vertellen Ronald Stegers (Energy Manager) en Jeroen van den Oetelaar (Manager Manufacturing Engineering & Services) over de energietransitie bij DAF Trucks. Een transitie die niet alleen in het bedrijf plaatsvindt, maar ook zichtbaar is in de innovatieve trucks die DAF maakt.
Ronald: “Eigenlijk zijn we al heel lang bezig met energiebesparingen. In de jaren 70 van de vorige eeuw was er een energiecrisis. De autoloze zondag was een van de gevolgen. In die periode zijn wij begonnen met energiebesparende maatregelen, maar het kwam in een versnelling toen we ons in 2002 bij het MJA-convenant aansloten. We hebben onze systemen voor energiemonitoring en -management flink uitgebreid en diverse projecten in gang gezet. Een van de eerste dingen die we opgepakt hebben, was de isolatie van onze gebouwen. Deels ingegeven door strengere wet- en regelgeving, maar de warmte vloog hier letterlijk het pand uit. We hebben met de isolatie een besparing van 10 procent op de energiekosten gerealiseerd. Ook het ketelhuis is gemoderniseerd. We zijn teruggegaan naar 4 ketels van 7MW waarmee we ook nog kunnen uitbreiden. Een forse investering die in de miljoenen loopt, maar die jaarlijks wel 10 procent besparing oplevert én ervoor zorgt dat DAF ook op dat vlak klaar is voor de toekomst.
25 kilometer ledverlichting
Winst werd ook behaald door over te stappen op ledlampen. Ronald: “We hebben nu 25 kilometer aan ledverlichting in de fabrieken. Daarmee besparen we 7 procent. Dat had misschien nog iets hoger kunnen zijn, maar we hebben ook meteen het verlichtingsniveau opgeschroefd. Goede arbo-omstandigheden zijn namelijk net zo belangrijk. Investeringen als deze zorgen ervoor dat de organisatie sustainability omarmt: het is goed voor het milieu, goed voor de medewerkers en goed voor de onderneming.” Klaar met de verduurzaming is DAF nog niet, er zijn al wel grote stappen gezet. Er wordt nu gekeken naar de mogelijkheden om zelf duurzame energie op te wekken. Dat is in een stad als Eindhoven nog niet eenvoudig, legt Ronald uit. “We kunnen ook met het oog op de toekomst niet overal zonnepanelen neerleggen en ruimte voor windenergie is er binnen de stedelijke omgeving niet. Dat vraagt dus om een gedegen, toekomstbestendige aanpak.” Verder wordt gekeken naar het elektrificeren van een aantal processen. “Dat resulteert niet per se in een verlaging van je energiekosten, maar het draagt wel bij aan de verduurzaming van onze locatie”, aldus Ronald.
“Jonge generatie kijkt naar wat je als bedrijf doet aan verduurzaming.”
De opbrengst van al deze initiatieven gaat verder dan het financiële aspect alleen. Jeroen: “Binnen DAF is sustainability geen vraag meer maar een vanzelfsprekendheid. Dat is een mooie ontwikkeling. Wij moeten er gewoonweg voor zorgen dat we nog een hele tijd van deze aarde gebruik kunnen maken. DAF en duurzaamheid gaan tegenwoordig hand in hand. Dat vertaalt zich uiteindelijk ook naar ons imago als werkgever. De jonge generatie kijkt niet alleen naar salaris, maar vindt het ook belangrijk wat een bedrijf doet op het gebied van duurzaamheid.”
Nieuwe generatie trucks
Eerder dit jaar lanceerde DAF de nieuwe generatie trucks XF, XG en XG+ (in november uitgeroepen tot International Truck of the Year 2022). Wat 7 jaar geleden begon met een blanco papiertje resulteerde in een truck boordevol innovaties waarbij efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort voorop staan. Zo ligt het brandstofverbruik van deze nieuwe trucks 10 procent lager. Maar minstens zo belangrijk: ze zijn ontwikkeld met het oog op de toekomst. Rijden op waterstof? Of vol elektrisch? Ook daar is deze nieuwe generatie al op voorbereid. Jeroen: “Als je kijkt naar de toekomst van trucktransport, dan heb je het niet langer over ‘one solution fits all’. Het begint bij de vraag waar je onze voertuigen voor gaat gebruiken. Voor internationaal vervoer of voor distributie in stedelijke gebieden, dat maakt nogal een verschil. Volledig elektrisch rijden is in de stad een prima oplossing, voor lange afstanden is dat beslist nog geen volwaardig alternatief.”
“Diversiteit in je wagenpark wordt de norm.”
Er komt volgens DAF een waaier aan complementaire aandrijflijnen en het Eindhovense bedrijf is daar klaar voor. Jeroen: “Ik hoop alleen dat de politiek ons niet voorschrijft welke technische route we moeten nemen, maar die vraag aan ons stelt. Laat dat vervolgens aan de industrie en de wetenschappers over. Verplichten dat alles op waterstof of elektriciteit moet rijden, is niet de oplossing. Nog even los van de infrastructuur die daarvoor nodig is, het beantwoordt ook niet de vraag die belangrijker is: welke truck is geschikt voor welk doel? Politieke beleidsmakers moeten niet alleen open staan voor innovaties die er nú al zijn, maar ook die nog gaan komen. FME houdt die dialoog scherp in de gaten en zorgt ervoor dat we als industrie met de juiste mensen aan tafel zitten. Een overheid moet doelen stellen en faciliteren, niet de invulling gaan voorschrijven.”
Drie tips
Ronald: “Duurzaamheid doe je niet alleen voor het milieu, maar ook voor de toekomst van je bedrijf. Jonge mensen vinden het steeds belangrijker om te weten wat je als bedrijf voor de samenleving doet. Investeren in duurzaamheid loont in meer dan een opzicht.”
Jeroen: “Begin met een goed plan, je komt er niet zomaar. Denk en plan vooruit. En als je de kennis niet in huis hebt, huur iemand in die je kan helpen.”
Ronald: “FME heeft ook een roadmap gemaakt die je als basis kunt gebruiken. En ga langs bij bedrijven die al verder zijn met hun transitie. Kennis delen en leren van elkaar is belangrijk. Kom gerust langs in Eindhoven.”