Damen lanceert volledig elektrisch schip
Damen Shipyards Group heeft haar nieuwste schip, een volledig elektrisch Service Operations Vessel (SOV) van 70 bij 17 meter, officieel in gebruik genomen. Het schip, met offshore-laadcapaciteiten, belooft aanzienlijk lagere emissies tijdens het onderhoud van offshore-windparken.
Drie jaar geleden onderzocht Damen de mogelijkheid om een elektrische Service Operations Vessel (SOV) te ontwikkelen en zo de milieuvriendelijkheid van scheepsactiviteiten bij offshore-windparken te verbeteren. De scheepsbouwer constateerde al snel dat dit technisch haalbaar was, maar stond voor twee belangrijke vragen. Ten eerste, waren er mogelijkheden voor opladen op zee beschikbaar? Ten tweede, gezien de toenemende kosten (CAPEX), moest er worden beoordeeld of dit financieel mogelijk was.
Damen heeft samengewerkt met MJR Power & Automation om het offshore-laadsysteem te verwezenlijken. MJR, dat eerder succesvol een dergelijk systeem heeft ontwikkeld voor een schip voor bemanningstransfers, nam de uitdaging aan en creëerde een systeem dat snel, efficiënt en bovenal veilig is.
Innovatief laden op zee met automatische loopplank
Het laadsysteem maakt gebruik van een speciale loopplank die automatisch meebeweegt met de golven, waardoor het schip verbinding kan maken met een windturbine of onderstation op zee. Dit gebeurt op een vergelijkbare manier als wanneer mensen aan boord gaan. Damen en MJR hebben deze methode gekozen om de veiligheid en efficiëntie te verbeteren. De loopplank wordt vanuit het stuurhuis bediend, zodat er geen handmatige handelingen nodig zijn om te laden. Een extra voordeel is dat het systeem gebruikmaakt van bestaande structuren in zee, waardoor het ook nog eens kostenbesparend is.
Rendement op investering
Om te bepalen of het de moeite waard is om zo'n schip te bouwen, heeft Damen een gedetailleerde analyse uitgevoerd. Ze hebben verschillende situaties onderzocht en ontdekten dat elk scenario een positief rendement opleverde, variërend van 5 tot 15 jaar, afhankelijk van de omstandigheden.
Samenwerking in de hele keten nodig
Mark Couwenberg, Damen Product Manager Service Operations Vessels: “De productlancering van de SOV laat zien dat de technologie er is om offshore-activiteiten volledig elektrisch te maken. We kunnen dit echter niet alleen. Om dit te realiseren is samenwerking in de hele keten nodig, waarbij scheepsbouwer, scheepsexploitant en windparkontwikkelaar samenwerken om wederzijds voordeel na te streven. We kijken ernaar uit om deel te nemen aan dergelijke samenwerkingen terwijl we dit concept verder ontwikkelen. Samen kunnen we onze energieproductie op zee verduurzamen.”