Digitale ondersteuning in de ggz-behandeling
Cliënten in de ggz kunnen er veel baat bij hebben als zij tussen de behandelsessies door ook in contact kunnen blijven met hun behandelaar en ondersteund worden in hun eigen regie. Het digitale behandelconcept NiceDay maakt dit mogelijk.
“Zorg op maat staat bij ons voorop en de NiceDay app faciliteert dit!”
Het kan voor behandelaars in de ggz waardevol zijn om naast het persoonlijke gesprek met de patiënt in de behandelsessie ook inzicht te krijgen in hoe het tussen de sessies door met de cliënt gaat. In de coronatijd waren face-to-face sessies in de meeste gevallen helemaal niet meer mogelijk, en werd het dus extra belangrijk om online het contact met de cliënt toch te laten voortbestaan.
Meer bij zijn behandeling zijn
NiceDay Nederland (onderdeel van de Almende groep) biedt hiertoe het digitale NiceDay behandelconcept. Met deze applicatie kunnen de cliënt en behandelaar op ieder gewenst moment contact hebben. Hiermee kan de cliënt meer bij zijn behandeling betrokken worden en ook buiten sessies om worden geactiveerd. Ook faciliteert het systeem kennisdeling tussen cliënt en behandelaar. Bovendien kunnen behandelaren ook sneller en makkelijker onderling kennis uitwisselen en bij elkaar adviezen ophalen. Dit kan helpen om te zorgen dat interventies dichter op het gedrag en de omgeving van de cliënt zitten, waardoor de impact groter en duurzamer is. Het maakt een gepersonaliseerde behandeling mogelijk, met meer eigen regie voor de cliënt en meer data en minder administratietijd voor de therapeut. Zo kan in minder tijd tot een beter resultaat worden gekomen. Alle cliëntdata worden veilig bewaard, volgens de ISO 27001 en NEN 7510 norm.
Waardevolle aanvulling
Lea Jabbarian, psycholoog en hoofd online zorg bij MiSi Neuropsy vertelt: “Mijn eerste contact met NiceDay ontstond uit noodzaak. Met de coronacrisis wilde ik en mijn team toch in contact kunnen blijven met cliënten, daar direct contact door de coronamaatregelen ineens niet meer mogelijk was. De ervaring die ik hierdoor met NiceDay heb opgedaan was zo positief dat die op een heel mooie manier is blijven hangen. Ik ben met passie een contactgerichte psycholoog en wil dus erg graag face-to-face contact met de cliënt in de spreekkamer, maar dit digitale behandelconcept biedt daar bovenop een waardevolle aanvulling, ook nu sessies in de spreekkamer inmiddels weer wel mogelijk zijn. Immers het concept zet cliënten ook tussen de sessies aan tot herstelgerichte activiteiten. We houden tussendoor contact en het totale contact intensiveert daardoor. De data die ontstaat maakt dat de sessies duidelijk meer gefocust verlopen. Nu is het dus zo dat alle cliënten in principe direct bij binnenkomst worden bekendgemaakt met NiceDay, we kijken dan samen hoe we dit het beste in kunnen zetten, sommigen kiezen voor een blended behandeling, anderen voor volledig online. Zorg op maat staat bij ons voorop en de NiceDay app faciliteert dit! De ene cliënt pakt werken binnen de NiceDay-app makkelijker op dan de andere, maar als cliënten er eenmaal gebruik van gaan maken zijn ze er doorgaans ook beslist positief over.”
Op dit moment is NiceDay beschikbaar in het Nederlands en Engels. “Uitbreiding naar andere meestvoorkomende talen als Turks en Arabisch/Marokkaans is zeker wenselijk”, zegt Jabbarian.
Digitale zorg op een nieuwe manier
Niceday is onderdeel van de Almende groep en een drijvende kracht achter het leveren van digitale zorg op een nieuwe manier. Niet meer alleen maar beeldbellen, maar snel en vaker contact in de context van het probleem. Zo werken meerdere zorg BV's binnen de Almende groep op basis van de NiceDay applicatie.