Eerste elektrische binnenvaartschip Nederland in gebruik genomen
Sinds 6 september vaart de Alphenaar als het eerste Nederlandse binnenvaartschip op verwisselbare energiecontainers. Het schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken, de eerste 'eindklant' van Zero Emission Services (ZES).
ZES heeft de ambitie om op korte termijn uit te breiden en wil tot 2030 30 zero emissie vaarroutes realiseren. ZES werd vorig jaar opgericht door Engie, ING, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam, met steun van het ministerie van I&W, en zet hiermee een belangrijke stap in de transitie naar emissievrije binnenvaart.
Onmisbaar in klimaatdoelen te behalen
De binnenvaart veroorzaakt een klein deel van de CO2-uitstoot in de transportsector, zo'n 5 procent. Toch is medewerking van de binnenvaart onmisbaar om de klimaatdoelen te halen, zegt ZES.
Het idee is volgens ZES eenvoudig: vul een container met accu's, zet deze in het ruim van het schip, vaar naar de volgende terminal waar volle accu's klaar staan. De lege accu's worden - samen met de lading - eruit getakeld, de volle accu's komen aan boord en de schipper kan zijn weg vervolgen. Wachten op volle accu's is dus niet nodig.
Inzet op meer dan binnenvaart
Met een dienstenpakket op basis van verwisselbare energiecontainers met groene energie, open-access laadinfrastructuur en een pay-per-use betaalconcept voor scheepseigenaren, brengt ZES deze 'systeemwijziging' dichterbij. De laadstations fungeren bovendien als energy hubs die bij piekbelasting het net kunnen stabiliseren en waar ook andere voertuigen kunnen laden. ZESpacks kunnen, vanwege hun mobiliteit, ingezet worden om energie te leveren en op te slaan op allerlei locaties, zoals bouwplaatsen en festivals.
Van opbouw naar vaart
Wärtsilä, leverancier van de eerste ZESpacks, werkte de afgelopen maanden aan de assemblage en het testen van de energiecontainers. Deze zijn voorzien van veiligheids- en communicatiesystemen en 45 batterijmodules vergelijkbaar met de capaciteit van zo’n 36 elektrische auto’s. De ZESpack is volledig op maat gemaakt voor ZES. Bijzonder is de verwisselbaarheid van de containers, die tot nu toe stationaire installaties zijn.
De ZESpacks worden geladen met gecertificeerde groene stroom op het eerste ZES laadstation op het Alpherium, de containerterminal van CCT in Alphen aan den Rijn. Dit laadstation, ontwikkeld door Engie, werd in april opgeleverd. In juli werd de Alphenaar omgebouwd en voorzien van de standaard connectoraansluiting om de ZESpacks te kunnen ontvangen. Eind augustus vond de eerste succesvolle proefvaart plaats.