arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Elektrificatie havenkraan reduceert 500 ton CO2-uitstoot per jaar

26 oktober 2023
S4 Energy vliegwiel kraan

Met de ingebruikname van KINEXT, het op vliegwieltechnologie gebaseerde energieopslag-systeem van het Rotterdamse S4 Energy, wordt een havenkraan van United Waalhaven Terminals (UWT) in Rotterdam volledig elektrisch aangedreven. De dieselgenerator die de kraan de afgelopen jaren deed bewegen is uitgezet. Daardoor zorgt deze innovatie van FME-lidbedrijf S4 Energy voor zowel brandstofbesparing als een jaarlijkse CO2-uitstootreductie van 500 ton.

Deze oplossing van S4 Energy maakt het mogelijk om industrie te elektrificeren zonder te hoeven wachten op een zwaardere netaansluiting. KINEXT maakt het mogelijk dat de kraan volledig elektrisch wordt aangedreven. De remenergie die vrijkomt bij het laten vieren van een lading wordt opgeslagen in het vliegwiel. Zodra een lading moet worden gehesen levert het vliegwiel de opgeslagen energie terug om in de piekbehoefte van de kraan te voldoen. De combinatie handhaaft op die manier een constant en laag stroomverbruik vanuit het netwerk. Hiermee is investeren in een grotere netaansluiting overbodig. Zonder de inzet van het vliegwiel zou een verzwaring van de netaansluiting op de UWT-terminal nodig zijn geweest.

Emissieloos transport

Jan Overdevest, CEO van Waalhaven Group: "Met de implementatie van het KINEXT-vliegwiel zetten wij een belangrijke stap in de verduurzaming van onze terminal. Ons doel is om emissieloos transport te realiseren en het elektrificeren van deze kraan draagt daar direct aan bij."

Commercieel directeur van S4 Energy, Dominique Becker Hoff, voegt toe: "UWT heeft de havenkraan nu volledig geƫlektrificeerd zonder de netaansluiting te verzwaren. Dat betekent dat het elektriciteitsnet niet extra wordt belast. Met een korte terugverdientijd en duidelijke duurzaamheidsvoordelen is de keuze voor een KINEXT-energieopslagsysteem niet alleen aantrekkelijk voor UWT zelf. Indirect helpt het ook de netbeheerder STEDIN en omliggende bedrijven in het Rotterdamse havengebied door ruimte vrij te laten op het al drukbezette elektriciteitsnetwerk."

Primeur

UWT scoort met deze installatie een primeur: het is de eerste toepassing van KINEXT bij een havenkraan. Na de succesvolle implementatie in andere toepassingen, zoals het handhaven van de stabiliteit van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk, staat S4 Energy klaar om KINEXT verder commercieel uit te rollen, zodat meer havenkranen volledig elektrisch kunnen opereren zonder het elektriciteitsnet verder te hoeven belasten. 

FME is van mening dat er haast gemaakt moet worden om het elektriciteitsnetwerk te verzwaren. Niet alle toepassingen in de industrie zijn geschikt voor dit soort innovatieve oplossingen. Wel is het goed om te zien dat bedrijven al hun innovatiekracht en creativiteit inzetten om de overbelasting van het elektriciteitsnet te omzeilen, en toch CO2-uitstoot te reduceren.

Deze innovatieve toepassing van het KINEXT-energieopslagsysteem is mede tot stand gekomen met steun van het Smart Energy Systems programma van de gemeente Rotterdam. 

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten