arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Het wiel opnieuw uitvinden

24 juni 2021
Fiets

Met verkoop- en productievestigingen voor hightech machinelijnen in Purmerend en China, behoort Holland Mechanics tot de wereldmarktleiders in wielbouwoplossingen voor fietsen en motorfietsen. Het bedrijf stopt veel effort in R&D om de flexibiliteit en snelheid van haar wielbouwmachines voortdurend te verbeteren.

Het grootste onderzoeksproject in de afgelopen vier jaar was de ontwikkeling van een productielijn voor het automatisch produceren van aluminium velgen. Dit jaar wordt dat afgerond. Holland Mechanics verwacht in de komende vijf tot tien jaar een markt voor zeker 25 van deze productielijnen. 

‌‌In een wereldwijde markt levert Holland Mechanics ongeveer 200 machines per jaar. Met een breed productaanbod is het bedrijf altijd in staat oplossingen te bieden, waarmee het is uitgegroeid tot een marktleider. Waar vroeger het accent lag op productielijnen voor grote aantallen, is de markt de afgelopen decennia veranderd naar een high mix/high volume productie. Dit vraagt om flexibele productielijnen met korte ombouwtijden. Veranderingen waar Holland Mechanics met innovatieve ontwikkelingen op inspeelt. Het afgelopen jaar heeft de coronacrisis de vraag naar fietsen en e-bikes flink opgestuwd, waardoor ook de vraag naar de wielbouwlijnen van Holland Mechanics sterk is gestegen.

Van staal naar aluminium

In de markt voor motorfietsen vormen stalen velgen al jaren de basis voor de gespaakte wielen. Door rolvormen en walsen bereikt een stalen velg een cirkelvorm waarvan de uiteinden worden gelast. “Het gebied rond de lasverbinding blijft altijd een deel dat moeilijk door de wielbouwmachines is te verwerken”, legt Jasper Wessels, Manager Innovation, uit. “Bij aluminium motorvelgen is dat beter, alleen is dat een duurder materiaal en je moet nog steeds lassen en nabewerken. Wij zagen het daarom als onze uitdaging om onze kennis van aluminium velgen met een penverbinding in te zetten om een betere kwaliteit motorvelg met een lagere kostprijs te kunnen realiseren. Aluminium is lichter, duurzamer en is schoner te verwerken. Met onze technologie zijn geen nabewerkingen nodig en omdat niet wordt gelast, wordt veel minder energie gebruikt."

“De opkomst van snelle e-bikes en elektrische scooters heeft ons de verdere aangezet gegeven om de machinelijn te ontwikkelen waarmee fietsenfabrieken de steeds bredere aluminium velgen in-house kunnen produceren. Belangrijke uitdaging daarbij was mens-arm produceren op een beperkt vloeroppervlak en een kwalitatief hoogwaardige velgverbinding, die niet onder doet voor lassen. Uiteindelijk hebben we dat opgelost door zowel het zagen en pennen, als het laden en lossen in één machine te integreren.”

Onbemand produceren

Velgenproductie met losse bewerkingsmachines is nu nog een arbeidsintensief proces, waar vier man nodig is voor het walsen, zagen en sluiten van de velg en het ponsen van de gaten voor de nippels. “Ons doel was dat één operator twee lijnen moest kunnen bedienen en de ombouwtijd naar een andere velgmaat van enige uren, naar een kwartier verkort kon worden”. Die winst is te behalen door onder meer automatisch laden en lossen, het ontwikkelen van gereedschappen die snel gewisseld kunnen worden en het toepassen van databases voor velg-specifieke instellingen. 

Data-analyse

Jasper Wessels legt uit: “Een bijkomende uitdaging was om de efficiency van het richten van de velgen verder te verbeteren door data uit het productieproces te verzamelen en te analyseren. Door verdraaiingen te monitoren en die in algoritmen vast te leggen kan je verbanden leggen tussen velgtypen en richttijden. We willen dit nog verder uitbreiden met data over spaakspanning en de slag in een wiel."

Het volledige artikel is te lezen op TechValley.

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten