Hoge ambities op topsnelheid
Tien jaar geleden raakten vier studenten aan de TU Delft met elkaar in contact doordat ze meededen aan een wedstrijd om een snelle raceauto te ontwikkelen. Deze drang naar snelheid en competitie hebben ze voortgezet door in 2017 deel te nemen aan een internationale hyperloopcompetitie die was uitgeschreven door Elon Musk. Deze wedstrijd wonnen ze en hiermee was het bedrijf Hardt Hyperloop geboren.
Blog door Theo Henrar, voorzitter FME
Maandag 28 maart bezocht ik Hardt Hyperloop in Delft. De start-up is inmiddels uitgegroeid naar een ambitieuze scale-up, waar 50 mensen werken. In de Green Village hebben ze een testopstelling gebouwd. In de 30 meter lange buis legde Tim Houter, een van de oprichters, ons uit hoe door middel van magneten wagons zonder weerstand kunnen zweven door een vacuümbuis en hoe hoge snelheden tot wel 700 km per uur kunnen worden bereikt! “Doordat de wagons geen weerstand hebben, gebruiken ze weinig energie, en is het dus een duurzaam transportmiddel.”
Ongekende mogelijkheden
De mogelijkheden van zo’n hightech transportsysteem zijn enorm. Voor mensen zou dit een snel en duurzaam alternatief zijn voor vliegen binnen Europa. Zo zou je vanuit Amsterdam binnen 50 minuten in Berlijn kunnen zijn. Voor veel goederenvervoer is een hyperloop ook een goed alternatief, omdat de losse wagons snel en onbemand door de buizen heen zweven. Hierdoor kan dit veel (vervuilende) vrachtwagens en dus ook mogelijke files op de weg besparen. “De buizen kunnen eenvoudig naast, boven of onder bestaande wegen en treinrails aangelegd worden, aldus Tim.
Realisatie en groei
Bertrand van Ee, de huidige CEO van Hardt Hyperloop nam ons mee in de realisatie en groeiplannen van Hardt. “Na de 30 meter lange pilotlocatie, zijn we nu bezig met een 400 meter lange Europese testlocatie in Veendam. Daarna willen we een 4 km lange locatie bij Aalsmeer ontwikkelen om tenslotte een 40 km lang hyperlooptraject aan te leggen tussen Rotterdam en Amsterdam in 2026. Dit is een van de drukste goederentrajecten in Nederland.” Hun ambitie is dat er in 2040 in Europa 10.000 km aan hyperlooptracés liggen.
Financiering scale-ups
De ideeën, mogelijkheden en ambities zijn echt geweldig! Dit is de manier waarop in de nabije toekomst duurzaam, snel en flexibel transport zal plaatsvinden. Ik zie mijzelf in de toekomst zo wel door Europa reizen. In China doen ze dit tenslotte ook al jaren. Net als veel andere scale-ups in Nederland heeft ook Hardt echter moeite met het financieren van hun groeiplannen. Willen we als Nederland invulling geven aan de aspiratie om innovatieve koploper te worden en oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke problemen, dan moet het investeringsklimaat op een hoger niveau gebracht worden. alleen zo kunnen we als Nederland en Europa snelheid maken met onze ambities.