arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Innovatief werkgeverschap is niet iets voor later, maar voor nu

4 mei 2021
Carolien van Blitterswijk

De arbeidsmarkt verandert in rap tempo, met name door technologische ontwikkelingen en vergrijzing. De coronacrisis heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Bedrijven en organisaties moeten om kunnen gaan met alle veranderingen die de toekomst nog gaat brengen. Ze móeten meebewegen, anders verliezen ze zichzelf in de concurrentie op de (internationale) arbeidsmarkt.

Door Carolien van Blitterswijk, Programmamanager Toekomstbestendig Werkgeverschap

Het heet tegenwoordig de noodzaak van een ‘arbeidsmarkttransitie’. Eén van de belangrijkste succesfactoren hierin zijn de mensen die in bedrijven en organisaties werken. De medewerkers moeten centraal staan. Bij FME noemen we dat ‘toekomstbestendig werkgeverschap’. Het is sinds recent de taak aan mij en mijn team om de arbeidsmarkttransitie, samen met onze bedrijven, verder vorm te geven.

Magneet

‘Toekomstbestendig werkgeverschap’ is niet iets voor later, maar voor nu! De tekorten aan medewerkers met de juiste vaardighedenzijn nu al enorm, het belemmert de groei van onze bedrijven. Dat kan en moet beter. Of we het nu employer branding, duurzame inzetbaarheid, human capital of smart working noemen, in de kern komt het op hetzelfde neer: gelukkige medewerkers werken als een magneet voor het aantrekken van nieuwe medewerkers en zorgen voor wendbaarheid en daarmee voor hogere productiviteit.

Energiek

Medewerkers centraal zetten betekent een cultuur creëren waarin zij geïnspireerd worden met de kans om zichzelf te ontplooien en het vertrouwen en de ruimte krijgen om zelf het werk te organiseren. Medewerkers worden gefaciliteerd en ondersteund door werkgevers, zodat iedereen het beste uit zichzelf kan halen. Ontwikkeling en zelfvertrouwen nemen toe en daarmee ook de mobiliteit. Dat betekent dat bedrijven ook weleens talenten kwijtraken, maar ze krijgen er veel voor terug: medewerkers nemen verantwoordelijkheid, regelen meer onderling, zijn up-to-date, energieker en er is voldoende nieuwe instroom van talent.

Sprookjes?

Hoe mooi zou het zijn als onze sector niet alleen innovatief op het gebied van technologie en productie is, maar ook op het gebied van werkgeven, waardoor ons imago beter wordt, we nieuw talent aantrekken en kunnen vasthouden? Als de arbeidsproductiviteit toeneemt tegelijk met het plezier en welzijn van de mensen die in onze sector werken? Sprookjes? Nee, een haalbaar scenario waar we vanuit FME de komende jaren op inzetten om samen met onze bedrijven te realiseren.

Hip

Je hoeft echt geen Google of ander hip of groot bedrijf te zijn om ‘toekomstbestendig werkgever’ te zijn. Ieder bedrijf kan haar medewerkers centraal zetten, nog boven de klanten en aandeelhouders. Dat klinkt misschien eng, maar als bedrijven zich realiseren dat hun medewerkers hun belangrijkste succesfactor zijn, gaat het goed met de medewerkers, gaat het goed met het bedrijf en het vinden van nieuw talent. Mensen blijven langer en zijn loyaal, de productiviteit neemt toe, innovatie raakt in een stroomversnelling en er ontstaat groei. Daar profiteren de klanten en aandeelhouders ook van.

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten