Innoveren is investeren in de toekomst
De coronacrisis stelt onze techbedrijven voor grote uitdagingen. Het tempo van technologische veranderingen neemt nog meer toe en wendbaarheid is belangrijker dan ooit.
Door Marije Bakker van FME Advies
Innoveren in coronatijd
Om de kansen optimaal te benutten moet je met je bedrijf snel kunnen inspelen op de nieuwe situatie en blijven innoveren. "Wacht niet met het aanpassen van je strategie totdat het water aan je lippen staat. Ga op tijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, werk aan een beter proces of een nieuw product, start een nieuwe samenwerking. Zet een nieuwe stip op de horizon voor je bedrijf." Aan het woord is Marije Bakker, adviseur Smart Industry bij FME. Zij helpt FME-leden bij innovatievraagstukken.
"Als de nood aan de man is, kunnen wij behoorlijk vindingrijk zijn."
Marije vervolgt: “De afgelopen maanden stonden in het teken van onzekerheid en grote veranderingen. Veel bedrijven maken zich zorgen over de continuïteit van hun organisatie. Er wordt ontzettend veel van het aanpassingsvermogen van ondernemers en mensen gevraagd. Het is vooral de positieve houding ten opzichte van deze veranderingen die mij opvalt. Als de nood aan de man is, kunnen wij behoorlijk vindingrijk zijn. Hoe hou je deze mindset vast als de urgentie straks weer afneemt? En hoe borg je dit binnen je bedrijf? Aan welke knoppen kun je draaien? Daar kan FME je bij helpen.”
FME helpt bij innovatievraagstukken
Bedrijven kunnen bij FME terecht met allerlei innovatievraagstukken. Marije: "Deze vraagstukken zijn te onderscheiden in een drietal categorieën: technisch, strategisch en mens/cultuur."
- "Een technische vraag is bijvoorbeeld: je bent op zoek naar een 3D-printer voor een specifiek materiaal of een bepaalde afwerking en vraagt je af hoe je een dergelijke 3D-printer in je proces kunt implementeren. Als FME verbinden wij jou met een bedrijf die dit proces al eens heeft doorgemaakt en je op gang kan helpen met jouw technische vraag.
- De tweede categorie is strategisch van aard. Om succesvol te innoveren is het belangrijk om een antwoord te hebben op vragen als: waar sta ik als bedrijf, waar zie ik mijn bedrijf over vijf jaar en hoe kom ik daar? FME helpt ondernemers die stip op de horizon te zetten, zodat zij aan de slag kunnen met het opstellen van een concrete innovatiestrategie.
- De laatste categorie vragen hebben betrekking op mens en cultuur (ook wel smart working genoemd). Hoe neem ik mijn medewerkers mee bij technologische ontwikkelingen? Hoe zorg ik ervoor dat zij nieuwe competenties ontwikkelen? Hoe ga ik om met weerstand tegen veranderingen. FME kan je daar bij helpen.”
Future Shock
Innoveren is niet eenvoudig. "Door dagelijkse zaken die directe aandacht vereisen, verplaatst aandacht voor innovatie bij organisaties vaak naar de achtergrond. Veel bedrijven houden vast aan hun huidige manier van bedrijfsvoering en aan hun dominante logica (‘we doen het altijd al zo’). Hier ligt een kans, want juist organisaties die flexibel zijn en op tijd meebewegen zijn toekomstbestendig. Deze bedrijven laten innovatie namelijk niet aan het toeval over”, vertelt Marije.
"Een Future Shock is voor veel bedrijven een eyeopener en werkt inspirerend om aan de slag te gaan."
Om bedrijven wakker te schudden en daadwerkelijk aan de slag te gaan met innovatie heeft FME exclusief voor FME-leden de Future Shock ontwikkeld. Met deze workshop krijg je inzicht in trends op het gebied van Smart Industry, ondervind je hoe jouw bedrijf toekomstbestendig wordt en blijft, ontdek je welke nieuwe markten interessant zijn en leer je ‘out of the box’ the denken.
Marije: “Een Future Shock is voor veel bedrijven een eyeopener en werkt inspirerend om aan de slag te gaan met nieuwe ideeën. Kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld, dit klinkt misschien futuristisch maar wordt al veelvuldig toegepast. We bieden je met een Future Shock-sessie een ‘kijkje in de keuken’’ van bedrijven in onze sector die Smart Industry-technologieën al succesvol inzetten. Daarnaast geeft FME je advies over de stappen die jouw bedrijf kan zetten om innovatie te organiseren. Want blijven doen wat je altijd deed is in deze snel veranderende wereld niet rendabel voor de toekomst.
Innovatie moet je prikkelen
Een belangrijke factor om innovatie binnen je organisatie te stimuleren, is de juiste mindset van managers en medewerkers. Voor innovatie is het noodzakelijk dat ze openstaan voor nieuwe mogelijkheden en denken in kansen. “Innovatie moet je prikkelen, daarom is het goed als medewerkers regelmatig op zoek gaan naar inspiratie binnen en buiten de organisatie. Zo kunnen collega’s van verschillende afdelingen samen tot nieuwe ideeën komen”, vertelt Marije. “Daarnaast adviseer ik bedrijven om te gaan ‘gluren bij de buren’. Ondernemers kunnen zoveel van elkaar leren en dat faciliteren we graag. Dat betekent niet dat je met je grote concurrent afspreekt, maar wel dat je bijvoorbeeld een gesprek hebt met een bedrijf uit een andere sector met een soortgelijk productieproces. Dit kan je hele waardevolle inzichten opleveren, waardoor jij weer een stapje verder komt in je innovatieproces.”
Lees meer over de Future Shock