arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

LED als verbindende schakel voor Nedcargo warehouse in Soesterberg

Ledennieuws
4 juni 2024
Nedcargo Soesterberg

Hoe maak je een veertig jaar oud distributiecentrum qua energieverbruik en verlichting weer up-to-date? Voor die vraag stond FME-lidbedrijf Trilux twee jaar geleden bij het 13.000 m² tellende warehouse van Remia in Soesterberg. Voor de revitalisatie van deze distributiehal werd een unieke verlichtingsoplossing met connectiviteitskoppeling geleverd.

In het Nedcargo warehouse in Soesterberg worden alle sauzen van Remia opgeslagen en verhandeld naar binnen- en buitenland. Deze verouderde magazijnlocatie is in 2022 volledig gerenoveerd. Enkel de schil van het gebouw werd behouden. Alle technieken, waaronder de verlichting en automatische systemen voor orderpicking, waren toe aan vervanging.

Jurgen Mook, CEO van Nedcargo Logistics Group, vertelt: "We wilden in dit pand toewerken naar een oplossing die echt toekomstbestendig is. Het pand is 40 jaar oud, maar willen we nog lang blijven gebruiken. Daarom hebben we ervoor gekozen om grote aanpassingen te doen, die ook schaalbaar en aanpasbaar zijn. De toegepaste verlichtingsoplossing geeft ons onbeperkt de mogelijkheid om de connectiviteit te genereren die nodig is. Zo kunnen we ook nieuwe technieken die in de toekomst zullen ontstaan toepassen in onze operatie".

Opbouwen vanuit de basis

Om het warehouse in Soesterberg zo efficiënt mogelijk te verlichten, startten de lichtplanners van TRILUX vanaf digitale tekeningen. "In het geval van renovatie gaat het veelal om een-op-een vervanging van de huidige installatie. Dat betekent dat een compleet beeld van de huidige situatie belangrijk is. Waar zitten de stroompunten en welke kunnen we gebruiken? Zijn er genoeg of moeten we doorlussen? Zijn er nog componenten vanuit het huidige verlichtingssysteem herbruikbaar? Stuk voor stuk vragen die bij de inventarisatie beantwoord moesten worden", legt Willem Dammers, managing director bij TRILUX uit.

Zoneverlichting

Zodra het basisplan bekend was, kon worden gestart met de opbouwfase. In totaal is er ruim 2.400 meter aan efficiënte LED-lichtlijn geleverd, uitgerust met master-slave sensoren en decentrale noodverlichting. In iedere lichtlijn is één mastersensor gemonteerd, welke het verlichtingsprogramma activeert zodra er beweging wordt geregistreerd. Dit programma communiceert naar alle slavesensoren op de betreffende lichtlijn. De gehele lichtlijn schakelt in, al dimt het licht des te verder het is afgelegen van de beweging.

"Snelle producten staan voorin, langzame achterin. Daar passen we ook de verlichting op aan."

"De LED-lichtlijnen zijn opgedeeld in zones. In de warehouses van Nedcargo wordt slim nagedacht over de slow moving goods en fast moving goods. De langzame artikelen liggen achterin, degene die vanuit de productie bijna direct oversteken naar de supermarkten of groothandelaar staan vooraan. Op basis van deze zones hebben wij het lichtplan kunnen opbouwen en meerdere sensoren toegevoegd", aldus Dammers. Zodra men de grens van een zone oversteekt, start de volgende lichtscène.

Goed licht

Naast de indeling in zones stelde Nedcargo eisen omtrent de daglichttoetreding. Het 40 jaar oude magazijn kent immers geen daglichtkoepels of lichtstraten. Om desondanks zo natuurgetrouw licht na te kunnen bootsen, wat tegelijkertijd voldoet aan de gestelde normen, is gekozen om het licht af te stemmen op het bioritme. Door het plaatsen van LED-verlichting in een hoger lichtniveau is een prettige werkomgeving voor de medewerkers gerealiseerd.

Mook: "Licht is voor onze medewerkers essentieel. Het is nodig om de artikelen goed te kunnen zien, maar ook belangrijk om een fijne werkplek te hebben. In deze distributiehal, waar men wat verstoken is van het daglicht, was het daarom des te meer van betekenis om op de werkvloer goed licht te hebben".

Verbindende lijnen

De efficiënte LED-verlichtingsoplossing, aangestuurd op basis van sensoren en afgestemd op de lichtbeleving en het comfort voor medewerkers, kent nog een derde unieke eigenschap. Dammers: "Naast de verlichting wenste Nedcargo ook het datanetwerk in het distributiecentrum aan te pakken. Voor de orderpicking maken de medewerkers gebruik van handscanners. Deze scanners moeten vanuit elke uithoek een volledige Wifi-dekking en connectiviteit hebben. Verlichting brandt overal waar je werkt. Onze unieke verlichtingsoplossing met speciale connectiviteitsmodules is aangesloten op de voeding voor de lichtlijn. Zo konden wij in samenwerking met Fiber Unlimited in één handeling de ideale oplossing bieden voor zowel licht als connectiviteit."

"De energiebesparing op verlichting ligt rond de 35%, en we verwachten meer besparing in de toekomst"

"Door deze unieke verlichtingsoplossing hebben wij het inzicht gekregen dat we bij zo’n renovatie geen kilometers kabel hoeven te vervangen. Er kan een hele schaalbare oplossing gerealiseerd worden die bovendien toekomstbestendig is en ons helpt om onze duurzaamheidsdoelen sneller en beter te bereiken. Als ik een inschatting moet maken over de kostenbesparing die het met zich meebrengt, zitten we rond de 35% aan energiebesparing. Ik verwacht in de toekomst nog veel meer besparingen en geloof oprecht dat onze verlichting helpt om snel te kunnen ontwikkelen", sluit Mook tevreden af.

 

Dit voorbeeld maakt onderdeel uit van de campagne 'Met LED kan het' van de FME-branchevereniging Fedet.

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten