"Na de TROS de grootste familie van Nederland"
Maandagmorgen met mki
Al ruim 28 jaar werkt Marco Huisman bij Veth Propulsion, leverancier van totaaloplossingen op het gebied van roerpropellers, boegschroeven, dieselmotoren en generatorsets. Niet verwonderlijk als je Marco hoort praten over 'zijn' bedrijf: "Na de TROS zijn wij de grootste familie van Nederland." Waarna hij lachend nuanceert: "Hoewel bij de jongere mensen niet gelijk het kwartje valt als ik die vergelijking maak." Als 21-jarige begon Marco als technisch manager bij een fabriek voor industriële deuren, maar hij kwam al snel tot de conclusie dat in een overhead deur te weinig techniek zat. Na een maand of zeven kwam hij via via in contact met Veth Propulsion. De overstap was snel gemaakt en hij heeft nog altijd geen spijt van zijn keuze.
Naast het runnen van een bedrijf, heeft een ondernemer uit de middelgrote en kleine industrie (mki) ook de uitdaging om de juiste mensen aan zich te binden. Tijdens de derde editie van de Week van de mki staat het thema 'Werven en werken in de techniek' centraal. Marco Huisman vertelt hoe het is om bij Veth te werken.
De maandagmorgen begint op tijd voor Marco Huisman, technisch directeur van Veth Propulsion. "Een vast ritueel: rond 8 uur begin ik met mailtjes wegwerken, daarna overleg met teamleden en ik probeer rond een uur of 10 ook altijd aan te haken bij het productieoverleg. Weten wat er deze week op de planning staat om geproduceerd te worden en wat er afgeleverd gaat worden."
"Mensen die hier komen, merken dat het bij ons 'anders dan bij anderen' is."
Betrokken
Marco begon bij Veth als project engineer. De arbeidsmarkt toen was wel even anders dan nu. "Het is nu als werkgever veel moeilijker om aan goede mensen te komen. We hebben bij Veth voor de komende 1,5 jaar zo’n 28 vacatures openstaan. Daarvan zijn er een stuk of zes echt moeilijk te vervullen." De vacatures waar hij dus grijze haren en hoofdpijn van krijgt. "Verbazingwekkend genoeg zijn dat leidinggevenden, waarvan je zou denken 'die vind ik wel'. Wat ik ze vertel over ons bedrijf?" Gedecideerd: "We hebben enorm betrokken medewerkers! De slogan van de TROS gebruik ik nog weleens, hoewel de jeugd 'm natuurlijk niet meer snapt. Maar dat is het gevoel waar we voor staan en blijkbaar klopt het ook écht. Mensen die hier komen, merken dat het bij ons 'anders dan bij anderen' is. Er wordt met respect naar een ander geluisterd. We doen het met elkaar. Er is hier geen eilandgevoel. Er werken hier veel mensen uit de polder en dat maakt het verschil in mentaliteit. Mensen vinden het fijn om hier te werken. We zitten in een prachtig nieuw pand met veel licht en veel ruimte. Maar belangrijker nog is het gegeven dat we alles nog in eigen huis doen. Dat onderscheidt ons van veel concurrenten. Die laten in China of in andere landen de productie doen waardoor er Nederland alleen nog de engineering overblijft. Wij doen het anders. Engineeren, assembleren, onderhouden: alle facetten van het ontstaan en het gebruik van een product doen we bij Veth in huis. En dan merk je in gesprekken met kandidaten dat dat echt iets toevoegt. Als ze dat horen, krijg ik vaak de reactie dat ze dat echt nooit hadden verwacht."
Positief
Skills, opleiding en ervaring. Ook nodig, maar Marco omschrijft zijn ideale medewerker allereerst toch met: "Iemand met een positieve instelling. Iemand die vooruit wil en die wil samenwerken. Samen het beste voor de klant willen bereiken, dat soort mensen zitten bij Veth op de goede plek." Naar die instelling zal Marco altijd blijven zoeken, maar met het oog op de toekomst ziet hij ook veranderingen. "We worden steeds groter als bedrijf en we zien een verschuiving van praktisch naar theoretisch. De markt en de klant veranderen, er worden andere en nieuwe dingen van ons gevraagd. Daar moeten we als bedrijf op inspelen. We gaan steeds naar een niveau hoger en daar hebben we ook andere mensen voor nodig. Hoewel we de praktische mensen op de werkvloer nog steeds keihard nodig hebben, laat dat duidelijk zijn."
Hoe en waar vindt Huisman die enthousiaste vakkrachten? "We doen heel veel met scholen in deze regio. Zelfs op de basisscholen al, maar vooral bij middelbare scholen haken we graag aan. Om jonge mensen bijvoorbeeld te interesseren voor een stageplaats bij ons. Daarnaast staan we met een stand op het Maritime & Offshore Career Event. Ook hebben we projecten gedaan met bijvoorbeeld de TU Delft. Wij halen veel uit samenwerkingsverbanden met scholen. In de regio maar ook daarbuiten."
"Laat techniek zien en zorg ervoor dat meer jongeren gaan kiezen voor een technische opleiding."
Dat het plezierig werken is bij Veth wordt ook onderstreept door het feit dat medewerkers er lang willen blijven werken. "Er zijn zeker drie of vier mensen in ons bedrijf waarvan de zoon of dochter inmiddels ook bij Veth aan de slag is gegaan." Toch blijft het hele uitdaging om de goede vakmensen te vinden. "Soms hebben we zo’n functie waarvan je weet dat het vinden van de juiste match een aantal jaren geleden ook al moeizaam verliep. Dus bij een nieuwe zoektocht had ik er een hard hoofd in. Het ziet er naar uit dat we nu dé kandidaat gevonden hebben. Dat komt dan toch weer via een beurs. We spraken daar iemand die 1,5 jaar geleden nog bij de concurrent werkte en veel belangstelling had voor ons bedrijf. Vanwege zijn concurrentiebeding mocht hij destijds niet de overstap maken. Na een korte tijd bij een ander bedrijf kwamen we elkaar nu weer tegen op de beurs. Ik zei: kom maar kijken bij ons. Hij was nog even enthousiast en hij staat op het punt zijn contract te tekenen. Of hij heeft het al getekend."
Liefde voor techniek
Over het tekort aan technici is Marco duidelijk: "Meer aandacht voor techniek op scholen! Dat is hard nodig en begin daar al mee op de basisschool. Laat techniek zien en zorg ervoor dat meer jongeren gaan kiezen voor een technische opleiding. De kans op een baan is groot. Daar waar pieken en dalen in de economie in andere beroepen voor schommelingen zorgen, biedt techniek altijd werkgelegenheid. Een technische opleiding kun je in heel veel beroepen gebruiken. Ja inderdaad, de liefde voor de techniek moet weer terug. Gelukkig zie ik het de laatste paar jaar de goede kant opgaan en wordt er weer meer voor techniek gekozen."
"Ik kijk zelf ook graag bij andere bedrijven hoe zij het doen, daar leer ik van."
Team
Veth is de thuisbasis voor Marco. Een fijn bedrijf met mensen die 'gaan' voor hun vak. Passie voor techniek hebben en een grote betrokkenheid onder elkaar, het typeert het bedrijf uit Papendrecht. Marco laat het graag zien tijdens de Week van de mki. Gaat hij nog tips geven aan andere ondernemers over employer branding? Hij lacht: "Ik moet ze natuurlijk niet te veel vertellen, want dan worden mijn eigen kansen kleiner. Nee gekheid. Ik kijk zelf ook graag bij andere bedrijven hoe zij het doen, daar leer ik van. Hoe zetten zij hun bedrijf in de etalage, waar vinden zij nieuwe medewerkers. Er wordt steeds meer gebruikgemaakt van social media, vooral om jongeren te vinden. Dat slaat aan, dus dan is het goed om bij je collega’s te kijken hoe zij dat doen." Maar het allerbelangrijkst voor Marco blijft het teamgevoel. "Bouw en onderhoud je team. Maak het ook leuk en gezellig en ga als team dingen met elkaar doen. Het socializen met je collega’s is belangrijk. Ik probeer daar ook meer op te sturen."