Noord/Zuidlijn officieel geopend; Thales trots op technologische bijdrage
De Noord/Zuidlijn is zaterdag 21 juli officieel geopend door acht Amsterdammers die rondom de stations wonen of werken. Na vijftien jaar bouwen kan de metrolijn zijn eerste rit rijden. De opening op het Centraal Station volgde na een toespraak van burgemeester Femke Halsema.
Thales levert ICT-netwerk en ov-apparatuur
De metrolijn die Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbindt, vervoert per dag ruim 150.000 reizigers dwars door de binnenstad van Amsterdam. De gemeente Amsterdam gaf de opdracht voor het ontwerpen, realiseren en het onderhoud van het ICT-netwerk aan Thales Nederland.
Menno Nobel, Commercieel Directeur van Thales Revenue Collection Systems: "Vijf jaar geleden kregen we de opdracht voor het datatransmissie netwerk. Op het moment van live gaan wil je state of art technologie gebruiken én je wilt dat het systeem tientallen jaren meegaat. In ons ontwerp en de oplossing hebben we daar al rekening gehouden mee gehouden. Het is geen eenbaansweg, maar een tienbaansweg. Andere ICT-systemen kunnen daar in de toekomst op aansluiten."
"Uitgangspunt is de reiziger. Hoe kunnen we techniek inzetten om de reiziger het beste te faciliteren?"
De uitdaging volgens Froukje de Haan, programmamanager bij Thales, was het integreren van de hedendaagse techniek in een bestaande bouw. "Zoals hoeveel netwerkkasten zijn er beschikbaar en waar kun je de bekabeling aanbrengen. En er zijn veel verschillende partijen bij betrokken. Onontbeerlijk is dan een goede afstemming, en echte samenwerking. En dat is gelukt." Partijen die betrokken zijn bij deze metrolijn zijn gemeente Amsterdam (MeT, NZL project), Alstom, Siemens, VIA en GVB.
3D-sensortechnologie voor klantvriendelijke poortjes
Thales realiseerde de OV-Chipkaart apparatuur voor de Noord/Zuidlijn en afgesproken is dat zij deze ook de komende 10 jaar zal onderhouden. Met het contract is een bedrag van rond de 11 miljoen euro gemoeid. In de 153 poortjes van de zeven stations van de Noord/Zuidlijn wordt gebruik gemaakt van een door Thales ontwikkelde 3D-sensortechnologie waarmee de open- en sluitsnelheid van de gates direct wordt aangepast aan het type reiziger. Hierdoor combineert het systeem meer klantvriendelijkheid en betere fraudedetectie. Tevens heeftThales de Noord/Zuidlijn voorzien van 45 betaalautomaten.
Thales zal de komende 10 jaar vanuit het landelijke Monitoring & Control Center in Huizen en het lokale service punt in Amsterdam het systeem monitoren en onderhouden.