Stappen zetten in je digitale transformatie
Door de komst van nieuwe digitale technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), verandert onze wereld razendsnel. Voor bedrijven in de technologische industrie is het juist nu essentieel om digitaal te transformeren om relevant te blijven, te blijven bestaan en te groeien. Ook bij de grote uitdagingen van onze sector, zoals de verduurzaming van de industrie en de krapte op de arbeidsmarkt, kom je niet om digitalisering heen. Hoog tijd dus om (verdere) stappen te zetten in digitalisering, maar waar begin je? Met inzicht in waar jouw bedrijf nu staat en een doordachte strategie kun je goede stappen zetten naar een digitale transformatie.
Interview met Patrick Blommerde en Ed Bulte van FME Digitalisering
We zijn in gesprek over digitalisering en AI in onze sector met Patrick Blommerde, Programmamanager Data Technologieën en Ed Bulte, Business Development Manager Digitalisering bij FME. Ed laat weten dat digitaliseren bij bedrijven altijd met een vraag begint. “Hoe kan ik de doorlooptijd van mijn productieproces halveren? Hoe kan ik energie besparen? Hoe kan ik een klant zelf zijn product laten configureren op mijn website? Hoe kan ik de productiviteit verhogen?” Bij al die vragen is verdere digitalisering en toepassing van AI vaak onderdeel van de oplossing.
Stadia in digitale ontwikkeling
"We moeten meer met digitalisering en AI doen”, klinkt het in menig bestuurskamer. Maar waar begin je? Patrick geeft aan: “Belangrijk voor je digitaliseringsstrategie is om te bepalen waar je nu staat en wat je doelen en ambities zijn.” Hierbij wordt regelmatig de Smart Industry / Industrie 4.0 Maturity Index als denkkader gebruikt met 6 stadia van digitale transformatie (zie afbeelding). Het gaat hierbij in de kern om de koppeling van digitale processen aan fysieke industriële processen en daar optimaal profijt van trekken.
Veel bedrijven bevinden zich nog ergens in de eerste 2 stadia. Dat willen zeggen: er is automatisering en afzonderlijke componenten en machines zijn digitaal verbonden, maar er is nog geen volledige integratie tussen alle systemen (informatie- en operationele systemen). In de digitale ontwikkeling van je bedrijf is een eerste vervolgfase het creëren van inzicht in ‘wat er gebeurt’ in de fabriek op basis van verzamelde data (bijvoorbeeld uit sensoren op je machines). Vervolgens data-analyse om te begrijpen ‘waarom het gebeurt’ en geavanceerde data-analyse om te kunnen gaan ‘voorspellen wat er gaat gebeuren’. In de laatste fase van ontwikkeling kunnen systemen autonoom beslissingen in het proces nemen of is er een verregaande digitale ondersteuning van medewerkers voor het nemen van beslissingen. In die opeenvolgende stadia is het gebruik van AI van toenemend belang.
Van inzicht en ambitie naar strategie
Patrick: “Natuurlijk is het stadium van een geheel autonoom werkend productieproces nog een vergezicht en dat is ook niet voor elk bedrijf een doel op zich. Het gaat erom dat je bepaalt waar jouw bedrijf nu staat en wat jouw volgende stap in digitalisering is, die bij jouw doelen en ambities past.” Ed vult aan: “FME werkt, als onderdeel van het Smart Industry programma, samen met andere organisaties in zogenaamde European Digital Innovation Hubs (EDIHs) in de verschillende regio’s van Nederland. Daar helpen we bedrijven met het uitvoeren van een Digital Maturity Assesment. Daarmee krijg je als bedrijf goed inzicht in waar je nu staat, waar de mogelijkheden voor digitale ontwikkeling liggen en wat het beste past bij de business prioriteiten van jouw bedrijf. Op basis daarvan kan dan een digitaliseringsstrategie en praktische aanpak worden opgesteld. Daarbij is het vaak ook nodig om je processen kritisch tegen het licht te houden. Daarnaast is het meekrijgen van je medewerkers absoluut een kritische succesfactor als je stappen wilt maken in digitalisering. En natuurlijk is cyberveiligheid ook essentieel.”
Toenemende bekendheid en toepassing van AI
De bekendheid van AI heeft vanaf eind 2022 een grote vlucht genomen met de komst van ChatGPT van Open AI en Microsoft. Inmiddels kunnen we met zogenaamde generatieve AI-tools, zoals DALL-E en Midjourney, ook (bijna) natuurgetrouwe afbeeldingen en zelfs video’s laten maken. Generatieve AI zal in toenemende mate impact gaan hebben, bijvoorbeeld op het proces en de snelheid van engineering en de ontwikkeling van software. Patrick: “Met de komst van ChatGPT is de brede bekendheid en het gebruik van AI enorm toegenomen, maar in de technologische industrie waren we al langer bezig met (het leren over) de toepassing van AI, bijvoorbeeld voor productie- en procesoptimalisatie, in geavanceerde robots, kwaliteitscontrole en onderhoud.”
FME-platform ‘AI for Industry’
“In 2019 zijn we het FME-platform ‘AI for Industry’ gestart waarin FME-leden hun kennis met elkaar delen over de toepassing van AI. We organiseren hiervoor een programma van verdiepingssessies met praktijkcases over AI-toepassingen waar veel vraag naar is. Bijvoorbeeld over predictive maintenance, waarbij je het onderhoud niet preventief doet met vaste tijdsintervallen, maar aan de hand van op data en AI-gebaseerde voorspellingen, wanneer bijvoorbeeld een lager of pomp kapot zal gaan. Of over kwaliteitscontrole met behulp van camera’s en machine vision systemen, waarmee je sneller en nauwkeuriger je productkwaliteit kunt controleren. Maar ook over hoe je een digital twin kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor optimalisatie van je productieprocessen of om een machine virtueel in bedrijf te nemen, zonder dat de werkelijke machine al beschikbaar is. Vorig jaar zijn we gestart met sessies over hoe je ChatGPT en andere zogenaamde large language models praktisch kunt gebruiken in je bedrijf. Bedrijven kunnen dit bijvoorbeeld inzetten om (marketing)content te creëren en bij de klantenservice, door gesprekken samen te laten vatten. Maar bijvoorbeeld ook om inkomend emailverkeer voor offerte-aanvragen alvast te rubriceren, samen te vatten en suggesties met vervolgacties te laten geven door het systeem”, vertelt Patrick.
Lees meer over dit platform en sluit aanPraktische handvatten voor implementatie van AI
Deelnemende bedrijven geven aan het belangrijk te vinden om praktische handvatten te krijgen voor de implementatie van AI en om van andere bedrijven te horen hoe zij stappen daarin hebben gezet. Een van de sprekers van deze sessies, Mark Peters van FME-lidbedrijf IJssel Technologie, zegt: “Mijn advies is altijd om een business uitdaging, bijvoorbeeld de implementatie van predictive maintenance, multidisciplinair aan te pakken. Breng mensen met verschillende soorten kennis bij elkaar en laat deze samenwerken aan het vraagstuk. Denk hierbij aan de volgende disciplines: bedrijfskundige kennis, machine-/onderhoudskennis, systeemtechnische kennis en data analytics/AI-kennis.”
“AI succes vraagt een multidisciplinaire aanpak.”
Stappen zetten in digitalisering en AI
De ontwikkeling van AI zit in een stroomversnelling en zorgt voor een digitale transformatie van onze samenleving en economie. Ed geeft aan: “Wat veel bedrijven niet weten, is dat in sommige bedrijfsprocessen al heel makkelijk stappen kunnen worden gezet in de toepassing van AI, omdat het steeds vaker al wordt geïntegreerd in bestaande applicaties en platforms. Neem bijvoorbeeld de Customer Relationship Management (CRM)-systemen van Microsoft of Sales Force. Stel, jij moet als salesmanager een voorspelling van te boeken orders afgeven aan het managementteam. Moderne CRM-systemen bevatten AI-modules die social media posts en nieuwsberichten van jouw klanten monitoren. Dan kun je op basis daarvan de kans op succes al automatisch voorspellen. Dit soort stappen zijn in principe snel te zetten op iedere sales afdeling.”
Het is verleidelijk om in de waan van alledag voor een bepaalde nieuwe toepassing te kiezen. “Maar het moet wel binnen je strategie passen, acties moeten bijdragen om de doelen van jouw bedrijf te halen”, vervolgt Ed. “Kies voor een opzet van je data infrastructuur/platform, waarmee je flexibel blijft en waaraan je diverse toepassingen kunt koppelen.”
"Bij FME fungeren we graag samen met onze leden als wegwijzer voor je digitale transformatie.”
Een nieuw CRM-systeem met AI-modules voor jouw sales mensen? De ontwikkeling van een nieuw ontwerp voor 3D printing met behulp van generatieve AI? Een systeem met een augmented reality bril voor jouw onderhoudsteam, zodat die ene senior service engineer alle minder ervaren medewerkers op afstand kan ondersteunen bij het onderhoud van machines? Patrick besluit: “Er zijn ontzettend veel kansen en mogelijkheden om de uitdagingen van deze tijd aan te gaan. Bij FME fungeren we graag samen met onze leden als wegwijzer voor je digitale transformatie”.
Meer weten over digitalisering en AI