Stertil Group: ‘Speciale status Douane en extra voorraad’
Stertil Group maakt onder meer hefbruggen voor vrachtwagens en bussen. Het bedrijf bereidde zich goed voor op de Brexit. Daardoor krijgen ze “vereenvoudigde douaneprocedures dankzij een speciale status en zo’n 10% extra voorraad,” vertelt CEO Ulbe Bijlsma.
Stertil Group is naast fabrikant van hefbruggen ook leverancier van dockproducten voor het laden en lossen van vrachtwagens. Vanuit het hoofdkantoor in het Friese Kootstertille zijn ze wereldwijd actief. Het bedrijf heeft 450 vaste medewerkers in dienst en ook productielocaties in onder meer de Verenigde Staten en China. Bij de vestiging in het Verenigd Koninkrijk (VK) werken 80 mensen. De Britse markt is belangrijk voor het bedrijf. Bijlsma: “We realiseren daar zo’n 20 procent van onze totale omzet.”
Toen in 2016 de uitslag van het Brexit-referendum bekend werd, hoopte Bijlsma even dat het Britse besluit om de EU te verlaten terug zou worden gedraaid. Maar al gauw werd duidelijk dat dit er niet in zat, en dat een goede voorbereiding de beste reactie was. Bijlsma informeerde bij FME en deed op Brexitloket.nl de Brexit Impact Scan. “Op basis van de scan, die erg informatief was, en de informatie van FME hebben we op het ergste scenario ingezet.”
‘Betrouwbare exporteur’
De Britse markt wordt bediend vanuit Kootstertille, waar ook een fabriek staat. Het grootste risico is dat de export van de hefbruggen naar het VK vertraging oploopt. Vanaf 1 januari 2021 vervallen de EU-regels en worden alle goederen aan de grens gecontroleerd. Dat kan voor opstoppingen in de havens zorgen.
Om het risico op vertraging te beperken, heeft Stertil Group bij de Douane de status van 'Authorised Economic Operator' (AEO) aangevraagd en gekregen. Bijlsma: "Dat was een pittige procedure en het duurde zeker wel enkele maanden." Met de status wordt Stertil Group gezien als een 'betrouwbare exporteur' en kunnen zij gebruikmaken van een vereenvoudigde douaneprocedure.
Voorraad en leveranciers
"We hebben de voorraden bij onze verkoopvestiging in het VK al enige tijd terug met zo’n 10 procent verhoogd", vertelt Bijlsma. Mochten onderdelen of producten bij de grens stil komen te staan, dan heeft dat in ieder geval geen gevolgen voor de levering aan klanten in het VK.
Stertil Group heeft ook de eigen keten van toeleveranciers in kaart gebracht. “Daar kwam een beperkt aantal Britse leveranciers uit. Dat verbaasde ons zelf ook een beetje, want we dachten dat het er meer zouden zijn”, vertelt Bijlsma.
Uit voorzorg betrok Sertil Group op het Europese vasteland een tweede leverancier voor de onderdelen die nu uit het VK komen. De onderdelen blijven dan altijd beschikbaar, ook als zendingen die normaal gesproken uit het VK komen vertraging oplopen bij de grens.
Contracten en certificering
Om financiële risico’s af te dekken, heeft het bedrijf de contracten met klanten aangepast. Bijlsma: "Hierin is opgenomen dat levertijden als gevolg van Brexit uit kunnen lopen en er dus geen sprake kan zijn van boetes. Daarnaast wordt bepaald, dat eventuele importtarieven zullen worden doorberekend aan de klant."
Certificering voor hun producten voor de Britse markt beschouwt Bijlsma niet als een acuut probleem. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld landbouw- en voedingsproducten. Voor die producten is nog veel onduidelijk over de certificering die nodig zal zijn bij export naar het VK. Bijlsma: "In onze markt volgen de Britten voorlopig nog de EU. Mogelijk komen er op termijn veranderingen. Maar die zullen zo geleidelijk zijn, dat je je hierop voor kunt bereiden."
Bijlsma ziet 1 januari 2021 met vertrouwen tegemoet. “Ik verwacht dat de eventuele opstoppingen bij de grenzen zich vooral voordoen in de eerste maanden van het nieuwe jaar. Men zal snel gaan anticiperen op de grenscontroles. Daarna verloopt de export al gauw weer zoals voorheen.”