arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Wereldwijd bouwen fietsfabrikanten op Holland Mechanics

Ledennieuws
8 maart 2021
Fiets

Een fietswiel in elkaar zetten duurt ongeveer twintig minuten, als je het met de hand doet tenminste. Begin jaren ’70 bedachten Gerard van Doornik en Kees Damman de eerste automatische vlechtmachine waarmee het in twee minuten kan. Dat was het begin van Holland Mechanics uit Purmerend.

Het ene wiel is het andere niet. Wielen van carbon zijn bijvoorbeeld 1200 euro. En zo zijn er brede wielen voor strandfietsen of bijvoorbeeld e-bikes. Het zijn stuk voor stuk geavanceerde designs en vaak mooi om te zien. Voor dit soort bijzondere ontwerpen verzint Holland Mechanics oplossingen.

Sneller en beter

Oplossingen verzinnen. Dat is waar Holland Mechanics goed in is. En dat moet ook, want de markt verandert. Consumenten en fietsfabrieken vragen steeds om iets nieuws. Zo proberen ze machines te maken die flexibel zijn, waar je bijvoorbeeld vijf wielen van een bepaalde soort mee kan maken, maar direct daarna vijf wielen van een andere soort. 

De basis is nog steeds het invlechten van de spaken, spannen en het wiel richten. Dan wordt de slag eruit gehaald. Dat proces wordt nog steeds verbeterd en versneld. Er wordt steeds meer geautomatiseerd en gebruik gemaakt van camera’s. De machine ziet dan waar de gaatjes in de velg zitten. Holland Mechanics biedt nu oplossingen voor het hele wielbouwproces, van insteken van spaken tot en met het monteren van banden.

Kennisproductie

Data worden in de machinebranche steeds belangrijker. Bij Holland Mechanics is vooral vraag naar oplossingen voor Track & Trace en informatie over productieaantallen. Bij geavanceerde wielen wil men tegenwoordig graag een certificaat met informatie over het productieproces en de kwaliteit. Dat wordt geleverd. Maar er is veel meer data-informatie die interessant is. Het Datalab van InHolland heeft veertig dagen aan productiedata gekregen en is dat gaan uitpluizen. Daar kwamen heel interessante dingen uit. Bijvoorbeeld dat van alle foutmeldingen er één was die veel vaker voorkwam dan andere. Daar kun je vervolgens iets verbeteren. Ook bleek dat een menselijk slordigheidje aan het begin van een lijn veel effect heeft op het uiteindelijk richten van de wielen. Die data-informatie kan gebruikt worden om het proces te verbeteren. 

Lees het volledige artikel op TechValley

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten