Nederlandse mobiliteitsindustrie wil lichtjaren voorop lopen
Als je denkt dat auto’s op zonne-energie vooral gemaakt worden voor de World Sollar Challenge in Australië, dan heb je het mis. FME-lid Lightyear produceert een auto waarvan het dak bestaat uit zonnepanelen. Deze ‘zonne-auto’ kan gezien worden als de volgende generatie elektrische auto’s.
Eind dit jaar wil Lightyear de auto voor het eerst op de markt zetten, waarna opschaling van de productie mogelijk wordt in 2024. Waar het prototype nog € 150.000 kost, wordt door opschaling een kostprijsdaling naar € 30.000 verwacht. Hierdoor is het een kwestie van tijd voordat je jouw buurman in een Lightyear ziet rijden.
Door Jeroen Neefs, Public Affairs Adviseur
Maar voor het zover is, moet er belangrijke stappen genomen worden. De wereldwijde auto-industrie bestaat immers uit een beperkt aantal grote spelers, met in totaal miljarden aan R&D-budgetten. Toch gloeit er hoop om hier als een Nederlandse start-up tussen te komen.
Betekenis
Nederlandse maakbedrijven gelden momenteel als belangrijke internationale toeleveranciers van componenten en aandrijftechnieken voor een duurzame mobiliteit, denk bijvoorbeeld aan de waterstof-verbrandingsmotoren van DAF, de hoogvermogenladers voor bussen van Heliox of de Bosal-warmtewisselaars die leiden tot enorme brandstofbesparingen. Stuk voor stuk technologieën die worden geëxporteerd naar grote autoproducenten in Duitsland, de Verenigde Staten en China. Het gemis van een sterke Nederlandse automobielindustrie blijft daardoor onverminderd groot. Maar door de opkomst van een steeds efficiëntere mobiliteit, kan de Nederlandse automotive industrie weer een mondiale rol van betekenis spelen.
Opmars
De aankondiging van nagenoeg alle grote automerken om elektrische modellen te introduceren, leidt tot een opmars van elektrisch rijden in Nederland. De voordelen van elektrisch rijden voor ons klimaat zijn groot, maar elektrische rijden leidt niet per definitie tot een efficiënt gebruik van onze energie. Zo gaat bij het opladen van de accu’s in een elektrische auto 10% energie verloren. De behoefte aan duurzame elektriciteit leidt bovendien tot een enorme spanning op ons elektriciteitsnet. Hebben we wel genoeg groene energie om een groeiend aantal elektrische voertuigen van voldoende elektriciteit te voorzien?
Dit vraagt om een efficiënter wordende mobiliteit in Nederland. De ontwikkeling van hoog-efficiënte mobiliteitstechnologie leidt tot minder vraag naar duurzame elektriciteit, mede omdat energie zelf kan worden opgewerkt via zonnepanelen. Dit leidt vervolgens tot minder netinstabiliteit, minder behoefte aan laadinfrastructuur en minder behoefte aan schaarse grondstoffen voor accucapaciteit.
Hervestiging
Naast een maatschappelijke meerwaarde biedt de ontwikkeling van hoog-efficiënte mobiliteitstechnologie kansen voor de versterking van ons verdienvermogen. Wanneer deze nieuwe innovaties hier ontstaan, kan dat tot hervestiging en bloei leiden van de automotive industrie in Nederland. Doordat een heel ecosysteem aanwezig is, van toeleveranciers van onderdelen, ontwikkelaars van halffabricaten tot aan fabrikanten van eindproducten, profiteert de gehele Nederlandse economie hier van mee.
Op initiatief van Lightyear en FME is er een coalitie gevormd voor energie-efficiënte mobiliteit in Nederland. Mede met steun van RAI Automotive NL, Brainport en ASOM vragen wij aan de Nederlandse overheid om de juiste randvoorwaarden te creëren voor een nationale afzetmarkt van energie-efficiënte mobiliteitstechnologie.
Met deze boodschap trokken wij gisteren naar Den Haag om samen met Kamerleden ‘in te stappen’ in een toekomst van hoog-efficiënte mobiliteit in Nederland. Wij hopen daarmee dat onze ideeën worden vertaald in het nieuwe regeerakkoord.