Duurzaamheid bij Signify: “Niet praten, maar doen!”
Wat in 1891 begon met de gloeilamp van Philips is in de afgelopen 10 jaar omgezet naar energiezuinige verlichtingsproducten die we nu allemaal kennen als (connected) LED. Signify (voormalig Philips Lighting), gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven, werd er in korte tijd wereldleider mee. Hun slimme lichttechnologie levert enorme energiebesparingen op.
Duurzaamheid betekent voor Signify: doen. Om te beginnen in het bedrijf zelf. Thomas Leenders, verantwoordelijk voor Public & Government Affairs: “We hebben 6 Sustainable Development Goals (SDG 3, 7, 8, 11, 12 en 13) opgenomen in onze bedrijfsstrategie. Als een van de eerste bedrijven in de wereld hebben we onze operationele activiteiten volledig klimaatneutraal gemaakt. We houden onze doelstellingen continu in de gaten en communiceren daar transparant over. We leveren energiebesparende producten aan onze klanten, maar dat betekent dat we zelf ook het goede voorbeeld willen geven. Met ‘greenwashing’ kom je niet weg.”
Daniëlle Schreuder, director Environment Health & Safety, licht dat verder toe: “De wil om te verduurzamen komt echt vanuit onszelf. Al vanaf de jaren negentig doen we vrijwillig mee aan alle energiebesparingsconvenanten (de MJA-afspraken). Daar hebben wij, én andere bedrijven, goede resultaten mee behaald. Soms dacht ik weleens: nu hebben we toch echt alles intern wel verduurzaamd, en dan kwamen er toch weer nieuwe besparingsmogelijkheden. Je haalt in zo’n samenwerking ook bij andere partijen kennis en ideeën op. Wat dat betreft vind ik het jammer dat de overheid gestopt is met de energieconvenanten. FME maakt zich hard voor een terugkeer van dit convenant en Signify staat vooraan om weer mee te doen.”
"We leveren energiebesparende producten aan onze klanten, maar dat betekent dat we zelf ook het goede voorbeeld willen geven"
Besparen? Begin bij de basis
Voor bedrijven die nog moeten beginnen met energiebesparing heeft Daniëlle praktisch advies: “Begin bij de basis. Waar kun je in je bedrijf op besparen? In wat voor pand zit je, hoe zit het met je verlichting, wat gaat er aan energie uit. Een tweede stap is kijken naar je dienst of product. Kun je een product bijvoorbeeld kleiner maken? Energie- en transportkosten kun je op die manier substantieel verlagen. Er zijn zoveel dingen waar je al snel winst mee kunt behalen.”
Thomas: “Energiebesparing is de eerste stap van de transitie. Om een voorbeeld te noemen: de helft van de energierekening van gemeenten gaat nu op aan buitenverlichting. Met slimme, energiezuinige armaturen kunnen die kosten met meer dan de helft omlaag. In het verleden werd 18 procent van de elektriciteit in de wereld verbruikt door licht. Dat is nu al gedaald naar 13 procent en met nog slimmere toepassingen kunnen we dat terugdringen naar acht procent. Wij nemen onze klanten mee in die transitie door concrete producten aan te bieden.”
Andere toepassingen van lichttechnologie
De lichtproducten van Signify hebben in korte tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt: de traditionele gloeilamp werd in recordtempo omgezet naar smart connected LED. Thomas: “En we kijken ook naar andere toepassingen van licht. Kunnen we met licht het welzijn van dieren in de varkens- en kippenindustrie verbeteren? Wat kunnen we met licht in kassen doen? En als je weet dat niets sneller is dan het licht, waarom laten we daar dan geen internet en data overheen lopen. Dan krijg je LiFi. We zijn bezig met UV-C-verlichting. UV-C- wordt al ruim honderd jaar gebruikt door wetenschappers en is een bekend desinfectiemiddel voor lucht, oppervlakten, voorwerpen en water. Door UV-C te integreren in verlichting kun je het DNA en het RDA van bijvoorbeeld Corona en Influenza afbreken en neem je de besmettingsfactor weg. Dat weten we als sinds het begin van de pandemie, maar het is echt lastig om dat in Den Haag ‘tussen de oren’ te krijgen. FME helpt ons daar goed bij.”
"Mensen willen bij ons werken omdat we zoveel doen op het gebied van duurzaamheid"
Voor de vijfde keer in de Dow Jones Sustainable Industry World Index
Alle inspanningen – in het bedrijf zelf en in de lichttechnologie die Signify aanbiedt aan haar klanten – blijven niet onopgemerkt. Half november nog werd Signify voor de vijfde maal op rij opgenomen in de Dow Jones Sustainable Industry World Index als één van de toonaangevende leiders in de wereld op het gebied van duurzaamheid. Thomas: “Daar zijn we echt trots op. Het is ook goed voor ons reputatie, mensen willen bij ons werken omdat we zoveel doen op het gebied van duurzaamheid.” Dat brengt hem wel gelijk bij een andere uitdaging: “Er is zo ontzettend veel werk in de energietransitie, maar er is te weinig gekwalificeerd personeel. We weten alles over data, maar vergeet in deze transitie ook de softe kant niet. Conventionele vaardigheden moeten omgezet worden naar nieuwe technologische skills. En dan heb ik niet alleen over technici, ook mensen in de sales moeten hun kennis bijhouden. Het is nogal een verschil of je connected lichttechnologie verkoopt of bijvoorbeeld een palet met lampen.”