arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

“Hoe je met elkaar omgaat, vormt je reputatie”

18 juli 2022
Van Schijndel Metaal

Techniekbedrijven lopen tegen twee grote uitdagingen aan: het personeelstekort en een gebrek aan duurzame inzetbaarheid. Om nieuwe medewerkers te vinden en te behouden, raden wij aan: ga voor STERK werkgeverschap. Veel bedrijven geven al het goede voorbeeld. Zo ook Van Schijndel Metaal, waar directeur Jessica van Schijndel investeert in maatwerk en goed contact.

Van Schijndel Metaal is toeleverancier van producten en constructies van dunne plaat. “Wat onderscheidend is, is dat we ook zelf poedercoaten,” zegt Jessica van Schijndel, directeur. “Voor de beperkte omvang van ons bedrijf – we zijn met 40 collega’s – is dat uniek.”

Persoonlijk en vooruitstrevend

Het is een jubileumjaar voor het Brabantse bedrijf. “Op 3 september dit jaar vieren we ons 90-jarig bestaan. Dan nodigen we heel Dongen en omstreken uit. Zo willen we ook het werken in de techniek promoten hier in de omgeving.”

“We kijken naar individuele wensen. Dan zien collega’s: er wordt rekening met je gehouden.”

Wat voor werkgever is Van Schijndel Metaal? “We willen laten zien dat we een modern familiebedrijf zijn. Als familiebedrijf staan we voor onderling vertrouwen en persoonlijke aandacht. Het moderne slaat op onze vooruitstrevende houding. Zowel wat betreft productietechnieken als onze bijdrage aan een duurzamere wereld.”

Verjonging

De gemiddelde leeftijd bij Van Schijndel Metaal is 45 jaar. “Dat wijkt niet veel af van het gemiddelde in de sector,” zegt Jessica. “We maken dit jaar wel een verjonging door omdat er twee collega’s gepensioneerd zijn en er twee nieuwe bij zijn gekomen als BBL'ers.”

Van Schijndel werkt actief samen met scholen in de omgeving. “We vinden het belangrijk om bij te dragen aan korte lijnen tussen onderwijs en bedrijfsleven.” Ook omdat het een uitdaging is om jongeren voor de techniek te interesseren. “Dat was al zo toen ik hier in 2000 begon. De laatste jaren zie ik wel een geleidelijke kanteling.”

Wat jongeren belangrijk vinden aan een werkgever? “Dat loopt uiteen. De werkomgeving op zich, de sfeer, mogelijkheden om je tijd flexibel in te delen. Daarnaast: is het zwaar werk, licht werk? In ons geval dat laatste. En voor de dames: is er een eigen kleedkamer en toilet? Daar zorgen we voor. Ik vind het belangrijk dat mensen zich hier op hun gemak voelen.”

Van Schijndel Metaal
Jessica van Schijndel, directeur

Maatwerk

Wat dat betreft is het een voordeel dat Van Schijndel een klein bedrijf is, zegt Jessica. “Daardoor is het makkelijker om rekening te houden met individuele wensen en situaties.” Bijvoorbeeld voor de twee collega’s die na een lang dienstverband met pensioen gingen. “De eerste vond de aandacht leuk, ook van de lokale media. De tweede was 51 jaar werkzaam bij ons. Geweldig, maar hij stond er liever niet uitgebreid bij stil. Dan organiseren we een afscheid dat bij hem past.”

“Duurzaamheid is een onderwerp waarmee we mensen kunnen interesseren voor onze sector.”

“Met een collega die sinds kort co-ouder is, hebben we afspraken gemaakt over een andere indeling van de werktijden. Dat is ook belangrijk voor andere collega's om te zien: er wordt rekening met je gehouden. We bewegen met elkaar mee.”

Duurzame inzetbaarheid

Zo zien we verschillende thema’s uit het STERK-model (exclusief voor leden) terug bij Van Schijndel Metaal, zoals Erkenning en Ruimte. “STERK werkgeverschap is goed voor de duurzame inzetbaarheid van mensen. Daar zetten wij sterk op in. Niet alleen wat betreft de taken die iemand uitvoert, maar ook de veranderingen in onze sector.”

“Collega’s die hier al 30 jaar werken, kozen destijds niet voor ons omdat ze automatisering zo interessant vinden. Dat kwam er later bij. Daar moeten we oog voor hebben. Daarom maken we iedereen deelgenoot van onze strategie. Komen er nieuwe ontwikkelingen aan, dan weten ze dat in een vroeg stadium.”

“De werkgever die je wil zijn, hangt samen met wie je bent als directeur of ondernemer.”

Duurzaamheid is niet alleen belangrijk in de inzetbaarheid van collega’s, maar ook in de werkwijze van het bedrijf. “Kijk naar de klimaatcrisis, de energiecrisis: onze sector moet deel zijn van de oplossing,” zegt Jessica. “We werken ook het liefst voor klanten die ook duurzaam te werk gaan. Het gaat om onze gezamenlijke toekomst.”

“Het is ook een onderwerp waarmee we mensen interesseren voor onze sector. Hier kun je een constructieve bijdrage leveren.”

Onderscheidend zijn

“Het personeelstekort is een blijvende werkelijkheid. Iedereen moet op zoek naar oplossingen.” Bijvoorbeeld in de vorm van STERK werkgeverschap. En dat begint bij jezelf als directeur of ondernemer, benadrukt Jessica. “De werkgever die je wil zijn, hangt samen met wie je bent als DGA. Wil je iets verbeteren, dan is het belangrijk dat je het zelf echt wil en het zelf uitdraagt.”

“Ik snap dat dat voelt alsof er extra werk op je bord ligt. Maar het is best eenvoudig om onderscheidend te zijn. Althans, voorlopig nog wel. Leg je oor te luisteren: wat wil jong talent? Hoe kan jouw bedrijf dat bieden?”

Het is een aanpak die goed werkt voor Van Schijndel Metaal. “Dat we op dit moment geen vacatures hebben, is een goed teken. De twee collega’s die erbij zijn gekomen via een BBL-traject, kwamen uit zichzelf bij ons. Al zit daar natuurlijk voorwerk in omdat we een goede naam hebben opgebouwd. Hoe je met elkaar omgaat, werkt door in je reputatie.”

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten