arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

CEAD opent Maritiem Applicatiecentrum voor 3D-printen van schepen

13 november 2024
CEAD AM-machine maritiem

Het Delftse bedrijf CEAD, bekend om zijn innovatieve oplossingen voor additive manufacturing (AM), opent dit najaar een nieuw maritiem applicatiecentrum. Met de focus op de maritieme sector wil dit FME-lidbedrijf niet alleen 3D-printtechnologie toegankelijker maken, maar ook een plek bieden waar de maritieme maakindustrie gezamenlijk kan werken aan duurzame en efficiënte productiemethoden.

Het nieuwe applicatiecentrum is opgezet om samenwerking binnen de maritieme sector te bevorderen. "Met dit centrum willen we een platform bieden waar bedrijven gezamenlijk stappen kunnen zetten in de toekomst van de scheepsbouw," legt Charléne van Wingerden, Chief Commercial Officer van CEAD, uit. "Door kennis en middelen te delen, willen we innovatie versnellen en de voordelen van 3D-printen breed toegankelijk maken."

Voordelen van 3D-printen in scheepsbouw

De AM-machines van CEAD maken gebruik van thermoplastische composieten, vaak versterkt met glasvezel, wat aanzienlijke voordelen biedt. Deze materialen zijn eenvoudiger te recyclen dan traditionele materialen, zoals koolstofvezelversterkt polyester, dat vaak moeilijk te recyclen is. De productietijd wordt sterk verminderd doordat er geen mallen hoeven te worden gemaakt, wat arbeidsintensief handwerk zoals het aanbrengen van polyesterlagen overbodig maakt.

"De productietijd van een op maat gemaakt schip gaat omlaag."

"De productietijd van een op maat gemaakt schip gaat omlaag," legt Charléne uit. "Je hoeft bijvoorbeeld geen pluggen of mallen meer te maken en op te slaan. Daarnaast is er minder materiaalverspilling omdat je de hele rompvorm direct opbouwt uit het benodigde materiaal."

De nieuwe AM-machine in het applicatiecentrum is 12 meter lang en uitgerust met een zesassige robotarm met een extruder aan het uiteinde, die vezelversterkt thermoplastisch materiaal verwerkt. Dit materiaal wordt via een gepatenteerd systeem in stappen verwarmd en vervolgens nauwkeurig gedeponeerd via de nozzle van de machine. Dit nauwkeurige systeem maakt het mogelijk om complexe scheepsrompen te bouwen zonder afhankelijk te zijn van mallen, wat een ongekende flexibiliteit in vormgeving mogelijk maakt.

Een unieke aanpak voor duurzame innovatie

Het applicatiecentrum biedt een unieke ruimte om nieuwe 3D-printtoepassingen voor de maritieme industrie te ontwikkelen en testen, waarbij bedrijven uit de sector worden uitgenodigd om samen te werken en kennis te delen.

"We willen gezamenlijk stappen zetten in regelgeving en certificering."

CEAD werkt aan de verdere ontwikkeling van AM-toepassingen in de scheepsbouw, die nog enkele uitdagingen kent. "Een belangrijke uitdaging is de combinatie van berekeningen van de scheepsbouwkundig ingenieur met de manier waarop het materiaal in de AM-machine wordt geprint," zegt Charléne. "De glasvezelversterking wordt immers in laagjes aangebracht, wat vereist dat we vooraf goed moeten nadenken over hoe we de boot gaan printen."

Daarnaast ziet CEAD uitdagingen in het gebruik van nieuwe materialen, een aspect waarin de maritieme sector nog terughoudend is. "De maritieme sector is een nogal conservatieve business," geeft Charléne toe. "Deels terecht, want je wilt als reder en scheepsbouwer veilige keuzes maken. Maar door het centrum open te stellen voor samenwerking, willen we bedrijven helpen deze technologieën en materialen in hun processen te integreren en gezamenlijk stappen te zetten in regelgeving en certificering," zegt Charléne.

Toekomstplannen

Het centrum is opgezet om de maritieme sector te ondersteunen bij de transitie naar duurzame productiemethoden. In een tijd waarin scheepsbouwers worden geconfronteerd met strengere milieueisen en toenemende druk op productietijden, kan 3D-printen een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van het materiaalgebruik en het versnellen van het productieproces. "Door het centrum open te stellen voor samenwerking, willen we bedrijven helpen deze technologieën in hun processen te integreren en gezamenlijk stappen te zetten in regelgeving en certificering," zegt Charléne.

"De introductie van AM-technologie kan wel eens het begin zijn van een nieuw tijdperk in de Nederlandse scheepsbouw."

Het nieuwe applicatiecentrum is slechts het begin van wat CEAD wil bereiken in de maritieme sector. "We willen de businesscase sluitend maken voor onze klanten," aldus Charléne. "Een AM-machine is nog een forse investering, het vergt een andere manier van denken van je ontwerpers en het materiaal is meestal nog erg duur. Maar de voordelen zijn ook groot. Nederland is een maritiem land met een rijke historie, en ik wil met deze nieuwe technologie een volgende stap zetten. Op een manier waarbij scheepswerven met nieuwe materialen de beste boten kunnen printen."

Met het nieuwe applicatiecentrum biedt CEAD niet alleen een nieuwe technologie aan, maar ook een platform voor samenwerking en innovatie binnen de maritieme industrie. De introductie van AM-technologie kan wel eens het begin zijn van een nieuw tijdperk in de Nederlandse scheepsbouw, waarin innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan.

Sluit je aan bij het FME AM netwerk

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten