"Door Lean te werken nemen onze mensen veel meer initiatief"
Het van oorsprong Zwitserse bedrijf JURA maakt volautomatische koffiemachines. De Nederlandse vestiging voert reparaties en onderhoud inhouse uit. Door de begeleiding van FME op het gebied van Lean Management gebeurt dat nu efficiënter dan ooit en zijn medewerkers sterker betrokken.
"We zijn gegroeid als bedrijf en dat vraagt om een andere aanpak. Medewerkers op de productievloer voerden voorheen gewoon de opdrachten uit die binnenkwamen. Er was weinig eigen inbreng. Met Lean werken wilden we daar verandering in brengen. En dat is gelukt! Onze monteurs denken mee over het proces en nemen initiatief. Er is meer begrip voor elkaar en de onderlinge samenwerking is verbeterd. Dat resultaat willen we nu doortrekken naar de rest van het bedrijf", vertelt Marco Mooijman, algemeen directeur van JURA.
Lego-workshop Lean
Mooijman kwam in aanraking met Lean werken tijdens een door FME georganiseerd bezoek aan de Nissanfabriek in het Britse Sunderland. Mooijman: "Dat zette me aan het denken: Hoe zou ik Lean werken bij JURA kunnen toepassen?" Al snel was hij om, en om de rest van het bedrijf mee te krijgen, volgde hij met een aantal leidinggevenden een ‘Lego-workshop Lean’ bij FME. "De casus in die workshop sloot perfect aan bij de manier waarop wij onze machines repareren", zegt Mooijman. "FME prikkelde ons om met elkaar na te denken hoe we het proces anders konden indelen om meer output te krijgen. En dat alles aan de hand van Lego-blokjes."
"De casus in de workshop sloot perfect aan bij de manier waarop wij onze machines repareren."
Omslag
Mooijman gaf alle medewerkers een klein doosje Lego als trigger. Vervolgens volgden ze met de hele productieafdeling de FME-workshop. Een omslag volgens de directeur. "In het begin waren collega’s terughoudend, maar de dag leverde een goed resultaat op. We bedachten een manier om met mínder mensen méér output te krijgen. Dat was een heel mooi moment, waarop de mogelijkheden van Lean werken bij ons allemaal volledig doordrongen." Hij vervolgt: "Medewerkers zagen in dat je door middel van Lean werken het proces op een positieve manier kunt veranderen en dat dat hen ook wat oplevert. Nu we wat langer op deze manier werken, geven ze niet alleen aan dát ergens een bottleneck zit, maar ook wáár en denken mee over een oplossing. Het is veel makkelijker geworden om knelpunten te bespreken en mensen durven dat nu ook!"
Lean werken
Bij JURA is het altijd lastig te voorspellen of het een drukke of rustige periode wordt. Dat is afhankelijk van het aantal koffiemachines dat klanten afleveren voor onderhoud of reparatie. Om het proces constanter te laten verlopen, moest er ruimte worden ingebouwd om pieken en dalen op te vangen. De medewerkers op de productievloer kregen trainingen en begeleiding om het reparatie- en onderhoudsproces te optimaliseren met behulp van Lean werken. Mooijman: "De begeleiding die we via FME krijgen, levert ons nieuwe inzichten op. Daarmee kunnen we in de praktijk aan de slag om het proces steeds verder te optimaliseren. Zo zijn monteurs nu op meerdere plaatsen in het reparatieproces inzetbaar, waardoor ze makkelijker kunnen bijspringen bij collega’s. En we hebben de looplijnen op de werkplaatsen korter gemaakt. Kortom: het proces is efficiënter geworden. Daardoor staan de koffiemachines sneller klaar om terug te gaan naar de klant."
"We zien echt beweging op de werkvloer. Er is meer onderlinge samenwerking en meer overleg."
Beweging
Verbeteren is inmiddels een continu proces bij JURA. Mooijman: "Twee coaches van FME/LeanENT komen regelmatig bij ons over de vloer om de groep aan te sturen en te begeleiden", zegt Mooijman. En met resultaat: "We zien echt beweging op de werkvloer. Er is meer onderlinge samenwerking en meer overleg. Medewerkers denken anders en beter na hoe ze de workload efficiënter kunnen verdelen. Ze voelen zich gehoord en nemen veel meer initiatief. Ik zie een hele andere houding bij de mensen."