FME vindt het belangrijk dat bedrijven maatschappelijk verantwoord zakendoen en aan de slag gaan met de CSRD. Voldoen aan de CSRD stelt bedrijven namelijk in staat om meer inzicht te krijgen in hun bedrijfsprocessen en hun toeleveringsketens. Dit biedt dus een stimulans voor verbetering. Gelijktijdig blijkt uit de praktijk dat rapporteren volgens de CSRD complex kan zijn. FME vindt het daarom ook van belang dat de administratieve lasten voor bedrijven – inclusief het mkb – beperkt blijven.
FME Activiteiten
FME ondersteunt leden bij het voldoen aan de CSRD door middel van voorlichtingsbijeenkomsten en kenniswebinars. Daarnaast zet FME momenteel in op standaardisatie en het ontwikkelen van tooling, om leden ook praktische handvatten aan te bieden en rapporteren behapbaar te houden. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.
Voor wie?
Vanaf 2024 geldt de CSRD voor grote bedrijven die al onder de NFRD vielen. Vanaf 2025 zijn bedrijven verplicht te rapporteren als zij aan twee van de volgende drie criteria voldoen: meer dan 250 werknemers, een omzet van meer dan €50 miljoen, of een balanstotaal van meer dan €25 miljoen. Beursgenoteerde mkb-bedrijven vallen vanaf 2026 onder de richtlijn.
Ook bedrijven die niet direct onder de CSRD vallen, zoals mkb's, zullen de impact merken. Volgens de ABN AMRO krijgen in Nederland liefst 103,000 mkb’ers er indirect mee te maken. Grote bedrijven die wel rapportageplichtig zijn, moeten namelijk informatie opvragen van hun leveranciers en partners in de keten. Kleinere bedrijven kunnen daarom allerlei gegevensverzoeken verwachten.
Aan de slag
Hoewel rapporteren over niet-financiële informatie voor bedrijven nieuw is en complex kan zijn, is een tijdige voorbereiding essentieel. Het verzamelen van de juiste data, het identificeren van risico's in de waardeketen en het verbeteren van duurzaamheidsstrategieën kost tijd. Bedrijven die vroeg starten, minimaliseren de kans op boetes, reputatierisico’s en veel last-minute papierwerk. Bovendien biedt voldoen aan de CSRD een kans om je als bedrijf te profileren en verduurzaming aan te jagen.