5 onderwijslessen uit Singapore
Singapore stond al jaren bovenaan mijn bucketlist. Hun ambities om ’s werelds eerste Smart Nation te worden vond ik zo inspirerend. Hoe pakken ze dat aan in de praktijk? Is het een mooi PR-verhaal of lukt het Singapore echt? Ik kwam terug met inzichten waar we in Nederland zo mee aan de slag kunnen.
Ik mocht mee op de Katapult studiereis naar Singapore, en wat ik daar leerde overtrof mijn verwachtingen. Het systeem werkt echt. We gaan binnenkort een nieuw kabinet vormen en een regeerakkoord opstellen. Met de volgende vijf inzichten die ik heb opgedaan kunnen we zo aan de slag in Nederland.
1: Onderzoek direct doorvertalen naar curricula
De Economic board in Singapore doet elke 3 à 4 jaar grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de grote maatschappelijke opgaven. Dit vertaalt de overheid in een skills framework dat beschrijft welke vaardigheden nodig zijn in de samenleving. En het allermooiste: dit vertalen ze rechtstreeks naar de curricula in het onderwijs. Alle curricula zijn daarmee up-to-date en sluiten aan bij de opgaven waar het land voor staat.
2: Leerlingen geïnteresseerd in techniek
Er zijn ontzettend veel leerlingen (ook de meiden) geïnteresseerd in ICT, engineering en technologie. De scholen, docenten en ouders zien hoe technologie bijdraagt aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Technologie is de toekomst en daar willen kinderen deel van uitmaken. De scholen zijn dan ook uitgerust met state-of-the art apparatuur en alle leerlingen in het beroepsonderwijs werken aan (innovatieve projecten) uit het bedrijfsleven.
3: Docenten op stage in het bedrijfsleven
Docenten in het beroepsonderwijs lopen stage in het bedrijfsleven. Soms wel twee maanden per jaar. Alle docenten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en dragen vaak ook zelf bij aan belangrijke innovaties op de markt. En daar zijn ze ontzettend trots op.
4: Visie en geld voor leven lang ontwikkelen
Leven lang ontwikkelen (LLO) is geen warboel van losse initiatieven en diverse ministeries zoals hier. Het hele stelsel van LLO bestaat uit een naadloze samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven waarbij alle partijen hun steentje bijdragen om de beroepsbevolking gemotiveerd en goed inzetbaar te houden. Werkplekleren (door de overheid gesubsidieerd!) is een vanzelfsprekendheid. Er is een visie, er is geld en een werkend ecosysteem.
"Er werd een beetje gegniffeld om het Europese denken in vastomlijnde onderwijsniveaus."
Er zijn bovendien leerbudgetten voor iedereen die wil leren, dat mogen door de overheid gesubsidieerde modules uit het bedrijfsleven zijn, maar ook kookcursussen. Belangrijk is dat iedereen blijft leren en nieuwe vaardigheden ontdekt. Ook hele carrière-switches voor mid-career workers worden volop ondersteund.
5: Kijk naar individuen en vaardigheden
Er werd een beetje gegniffeld om het Europese denken in vastomlijnde onderwijsniveaus. In Singapore wordt veel meer gekeken naar de mogelijkheden van het individu, en de benodigde vaardigheden. En deze leggen ze vast in een landelijk skillspaspoort waarin de skills van iedereen zichtbaar zijn. Niet alleen de opleiding, maar ook de vaardigheden hebben zo echt waarde op de arbeidsmarkt.
Alles overziend, vind ik het niet zo gek dat Singapore Nederland voorbijstreeft in de World Competetiveness index. En natuurlijk, de cultuur en overheid in Singapore zijn heel anders dan in Nederland. Toch geloof ik dat we snel een tandje bij moeten zetten op het vlak van leren en ontwikkelen, anders gaan we steeds meer achterlopen. Ik hoop ik dat onze bedrijven, onderwijsinstellingen en beleidsmakers zich laten inspireren door dit kleine Aziatische landje.
Bekijk hieronder een kleine impressie van de Katapult Studiereis.